Jak jste si mohli všimnout i v uplynulých ročnících Dakaru, pořadí na startu někdy neodpovídá výsledkům z předchozího dne. Pokusíme se trošku vysvětlit, jak to funguje a předejít dohadům a spekulacím, protože většina z toho, co se na rallye děje, je zakotvena v pravidlech soutěže. A pokud s nimi někdo ze závodníků nesouhlasí, nikdo ho nenutil startovat...
Tak co říkají pravidla?

Organizátoři vždy startovní listinu pro následující den zveřejňují v bivaku na oficiální tabuli.
Podle pravidla 15P3 je ale možné využít takzvané "repozice". Obvykle se tomu říká startovní "žolík" čili wildcard. Funguje to tak, že pro prvních patnáct jezdců v celkové klasifikaci dle pořadí předchozí etapy, může až třikrát během závodu požádat o změnu startovního pořadí. Jezdci resp. jejich týmoví manažeři vyplní speciální formulář, který musí odevzdat nejpozději v půl šesté večer předchozího dne s vyjímkou prvního dne maratonské etapy. Jezdci, kteří požádají o změnu startovního pořadí podle tohoto pravidla, jsou následující den zařazeni od 16. místa celkového pořadí. To znamená, že když dva jezdci z první patnáctky v celkovém pořadí jeden den dojedou na 30. a 40. místě, protože třeba pomáhali svým týmovým kolegům na trati a požádají o změnu pořadí pro následující den (a nejedná se o první den maratonské dvouetapy) a bude jim vyhověno, budou startovat následující den na 16. a 17. místě, kde na 16. bude ten co dojel na 30. a na 17. ten, kdo dojel na 40.
Jinak každý jezdec musí být na startu speciálu přesně na čas, za každé zpoždění je penalizace a velmi citelná. To znamená, že když se zdrží během spojovačky a nestihne start, bude penalizován za každou minutu zpoždění jednou minutou penalizace a to až do maximální možné penalizace - což je startovní čas posledního závodníka startovního pole v kategorii plus 30 minut. Závodník, který přijede pozdě na start, dostane nový startovní čas maršálem přímo na startu speciálu. Pokud za jezdci nestartují auta nebo kamiony, má závodník šanci dostavit se na start hodinu po svém startovním čase a potom následuje rovnou diskvalifikace.
Aby to nebylo tak snadné, tak penalizace mohou přijít i za silniční úseky. Každá část trasy - včetně silničních - má svůj maximální povolený čas a čas, kdy má závodník dorazit na místo na konci spojovačky. A tyto časy musí závodník dodržet. Za zpoždění dostává opět minutu za každou minutu kdy dorazí později a nebo dříve! Pochopitelně že i speciály mají stanovený maximální čas dojezdu - každý jinak, podle obtížnosti trati. A opět za dojezd minutu po maximálním čase dojezdu znamená minutu penalizace.
Aby to nebylo tak snadné, tak penalizace mohou přijít i za silniční úseky. Každá část trasy - včetně silničních - má svůj maximální povolený čas a čas, kdy má závodník dorazit na místo na konci spojovačky. A tyto časy musí závodník dodržet. Za zpoždění dostává opět minutu za každou minutu kdy dorazí později a nebo dříve! Pochopitelně že i speciály mají stanovený maximální čas dojezdu - každý jinak, podle obtížnosti trati. A opět za dojezd minutu po maximálním čase dojezdu znamená minutu penalizace.

Každopádně startovní pořadí hraje velmi důležitou roli - a zejména díky možnosti repozice mají týmy s jezdci v první patnáctce (ale i soukromí jezdci, kteří jedou dobře) možnost se několikrát během závodu vyhnout situaci, že po nějakém kolapsu v jedné etapě (např. technická porucha týmového kolegy) budou muset startovat z místa na konci startovního pole apod. U týmů, které využívají týmovou strategii (tzv. nosiče vody kteří podporují týmové jedničky a v případě potřeby jim poskytnou díly ze své motorky a sami čekají na další pomoc) je to kriticky důležité, jinak by následující den jako nosiči vody neměli prakticky význam.
Žádné komentáře:
Okomentovat