Protože mezi čtenáři blogu mohou být lidé, kteří vůbec netuší, jak to na takové rallye (resp. rallye raid) funguje, jaká jsou pravidla a organizace, může se hodit malý úvod do problematiky. Ostatní (zkušení čtenáři) to mohou přeskočit nebo si po roce zopakovat, jestli něco nezapomněli. Pochopitelně každý rok dělám nějaké to osvěžení v průběhu závodu ve formě různých kvízů a soutěží a tak se informace můžou hodit i letos :)
Rallye Dakar je závod typu "rallye raid". Někdy se místo rallye používá rally, což je to samé. Rally Raid je dálkový, obvykle terénní resp. pouštní závod, který trvá více dnů a je rozdělený do etap. Každá tato etapa může mít i několik set kilometrů (etapy s délkou 800-900km nebývaly vyjímkou). Velké rallye raid typu Dakar nemají moc společného s automobilovými "rallye" závody typu WRC. První závod typu rally raid byl pravděpodobně Côte-Côte Rallye v roce 1976, tedy dva roky před prvním "dakarem". Typické pro rally raid je jízda odněkud-někam. To znamená, že se nezačíná a nekončí na stejném místě a nejezdí se po vyznačených koridorech nebo páskou vymezených tratích (až na vyjímky) ale jezdci musí navigovat. Motorky, čtyřkolky a buginy jsou řízené jedním pilotem, který musí být sám sobě navigátorem. V autech jede dvojice řidič a navigátor, která je v případě kamionů doplněná ještě o mechanika. Jezdci nevědí, kudy přesně povede trať, na start každé etapy nastupují s takzvaným roadbookem, česky itinerářem, kde je políčko po políčku graficky a textově popsané, kudy se má jet. Úkolem je najít správný směr ve správné vzdálenosti od předchozího bodu itineráře a přitom jet maximálně rychle (a ve vyznačených místech naopak dodržet maximální povolenou rychlost). Přitom musí projet určené kontrolní body (waypointy), některé bývají dokonce skryté. Měřeným úsekům se říká "speciály" - specials, neměřené části před a po "speciálu se nazývají "spojovačky" - liaison. Pokud je část speciálu neměřená (např. z bezpečnostních důvodů), tak se jí říká "neutralizace". V každé části platí řada pravidel - např. jezdec se musí dostavit ve stanovený čas na stanovené místo jinak bude penalizován apod. Nikde v etapě nesmí používat jinou pomoc než od jiného účastníka závodu apod. Noci se tráví v bivaku, což je obvykle velký kemp pro stovky a tisíce lidí, kamionů, materiál, lékaře atd. Některé bivaky jsou takzvané "maratónské", kdy si jezdci musí sami udělat opravy a servis strojů a nesmí použít materiál a pomoc týmových mechaniků. Protože je ale obecně dovolená výpomoc od jiného závodníka, většina týmů, která pomýšlí na umístění, používá v závodě několik pilotů, kteří podporují svého týmového kolegu a v případě problému např. s pneumatikou prvního jezdce, druhý (takzvaný nosič vody) nabídne svou pneumatiku ze své motorky aby mohl co nejdříve pokračovat a teprve pak řeší opravu nebo dokonce čeká na doprovodný kamion, který může přijet až za několik hodin. Jejich úkolem není umístění ale být v každé etapě co nejvíce nablízku své týmové jedničce a poskytnout jí pomoc. Jezdci, kteří jedou bez takové podpory, mají nesrovnatelně horší podmínky a musí se spolehnout sami na sebe a pro ně je závod skutečným dobrodružstvím, často dojíždějí pozdě v noci, musí sami opravovat stroje a po pár hodinách spánku druhý den pokračovat. Je to nesmírně fyzicky i psychicky náročné.
Později si případně můžeme rozebrat jednotlivé části závodu a všechno, co se toho týká dopodrobna. Každopádně všichni účastníci se musí řídit oficiálním reglementem, souborem pravidel pro konstrukci a úpravy strojů, používání navigačních pomůcek (GPS, odvíječ itineráře, měřiče vzdálenosti, opakovač kurzu z GPS...) i povinnosti na trati. Jakékoliv porušení se trestá penalizacemi (včetně finančních) nebo diskvalifikací. Oboje se používá poměrně často, rallye Dakar není závod, kde by bylo snahou organizátorů aby "všichni dojeli". Naopak. Je to nastavené jako síto a v některých ročnících až neuvěřitelně trvrdé. Jako ilustrační fotku jsem našel záběr z Dakaru 2006, který je na Wikipedii v článku o rallye, kde s číslem 37 najdete v pozadí Ivoše Kaštana ještě v barvách tabákového sponzora. Kde ty časy jsou?
Tombady je to konečně zas tady a já ti moc Děkuju,že jsi ve svém volném čase opět udělal něco pro tenhle nádherný sport který většina z nás Endurosnažících se jezdců obdivuje.Super,super.
OdpovědětVymazatHodně by mě zajímalo třeba to, jak to funguje s převozem dílů. A kolik se toho vlastně beru s sebou. Chápu, že to budou gumy, náhradní díly a další věci. Ale šetří se na tom a kupují se třeba letní pneu GoodYear za rozumnou cenu, nebo se bere všechno fungl?
OdpovědětVymazat