Situace na přejímkách čtyřkolek je dramatická. Bohužel velké potíže má i náš pětinásobný vítěz Dakaru, Josef Macháček. Podle zprávy jeho týmu KM Racing a SMS, kterou mi zaslal dnes dopoledne, je aktuální stav takový, že proti asi šesti čtyřkolkám byl podaný protest ze strany některých argentinských jezdců. FIM a technická jury to řeší a zatím to vypadá, že chtějí aby jeli mimo závod, prostě aby neměli možnost soutěžit s ostatními. Příčinou problému jsou úpravy na rámu a motoru...
V reglementu 2012 pro motorky a čtyřkolky se jednoznačně píše, že jezdci ve skupině quad musí jet na stroji, který splňuje článek 01.61 FIM technických regulací pro offroadové závody. Autorizované stroje jsou specifikované podobně jako v první kategorii elitních motorkářů - stroj musí být založený na schváleném sériové vyráběném stroji, musí mít povolení pro provoz na veřejných komunikacích (technický průkaz) a může být upravený nebo vybavený pro offroad závody. Hlavní součásti - rám, motor (válec, hlava válce, karter) a kyvka musí být sériově dodávané díly běžně dostupné veřejnosti. Tyto hlavní díly mohou být upravené s vyjímkou karteru motoru ale musí splňovat FIM technické regulace pro terénní závody.
V reglementu 2012 pro motorky a čtyřkolky se jednoznačně píše, že jezdci ve skupině quad musí jet na stroji, který splňuje článek 01.61 FIM technických regulací pro offroadové závody. Autorizované stroje jsou specifikované podobně jako v první kategorii elitních motorkářů - stroj musí být založený na schváleném sériové vyráběném stroji, musí mít povolení pro provoz na veřejných komunikacích (technický průkaz) a může být upravený nebo vybavený pro offroad závody. Hlavní součásti - rám, motor (válec, hlava válce, karter) a kyvka musí být sériově dodávané díly běžně dostupné veřejnosti. Tyto hlavní díly mohou být upravené s vyjímkou karteru motoru ale musí splňovat FIM technické regulace pro terénní závody.
Předpokládám, že protest se týká toho, že některé díly na těch čtyřkolkách jsou vyráběné v malosériové produkci. Nejsem expert na čtyřkolky, abych mohl kvalifikovaně posoudit, čeho přesně se to týká ale pro příklad - pokud má takto specifikovaný stroj sériový motor se vstřikováním a jezdec si ho upraví na karburátorovou verzi, jednoznačně nejde o porušení pravidel. Pokud ovšem použije vysokokompresní píst, je to již nepovolená modifikace. Museli bychom vědět, čeho přesně se úpravy týkají. Letošní reglement tak trochu stírá rozdíly mezi kategoriemi a víceméně stroje ve všech kategoriích motocyklů musí být stejné. Ve všech třech (elite, super production a marathon) je stejný text, pouze jsou vyčleněni jezdci ASO Elite podle článku 14P2 (ti, kteří se umístili v minulosti) a marathon, kde je zakázaná asistence. Jinak jsou podmínky stejné.
Nevěřím, že by ostatních 24 nebo 22 čtyřkolek (podle SMS Pepy Macháčka je protest podaný proti 8 jezdcům) jelo úplně sériové stroje bez jakýchkoliv modifikací. To, že se bratři Patroneliiové rozhodli jet Raptora s menším množstvím úprav ale neznamená, že by se kvůli nim měli jezdci s více upravenými stroji vyloučit. A nebo se mýlím? Bohužel kritika ASO v oblasti manipulace s pravidly je docela značná a v minulosti známe případy, kdy byly ze závodu na přejímkách vyloučené celé týmy na základě protestu týmu, který shodou okolností přivedle velkého sponzora a možná hrozilo, že by sponzor příště peníze nedal. To je už spekulace ale pamatujeme si ještě stále živě vyloučení týmu Jana De Rooye (kamiony DAF) na základě údajně propadlých homologací náprav na Dakaru 2005. Jan De Rooy se od toho roku Dakaru už nikdy nezúčastnil a podporoval jiné africké rallye a letos poprvé od toho roku 2005 v závodu pojede jeho syn Gerard (také vyloučený v tom roce 2005).
Nevěřím, že by ostatních 24 nebo 22 čtyřkolek (podle SMS Pepy Macháčka je protest podaný proti 8 jezdcům) jelo úplně sériové stroje bez jakýchkoliv modifikací. To, že se bratři Patroneliiové rozhodli jet Raptora s menším množstvím úprav ale neznamená, že by se kvůli nim měli jezdci s více upravenými stroji vyloučit. A nebo se mýlím? Bohužel kritika ASO v oblasti manipulace s pravidly je docela značná a v minulosti známe případy, kdy byly ze závodu na přejímkách vyloučené celé týmy na základě protestu týmu, který shodou okolností přivedle velkého sponzora a možná hrozilo, že by sponzor příště peníze nedal. To je už spekulace ale pamatujeme si ještě stále živě vyloučení týmu Jana De Rooye (kamiony DAF) na základě údajně propadlých homologací náprav na Dakaru 2005. Jan De Rooy se od toho roku Dakaru už nikdy nezúčastnil a podporoval jiné africké rallye a letos poprvé od toho roku 2005 v závodu pojede jeho syn Gerard (také vyloučený v tom roce 2005).
Je vidět, že zákulisní špinavé praktiky se pomalu dostávají i do tého rallye... Hold peníze jsou dosti silný argument...
OdpovědětVymazatPodľa správ z Poľska ide o to, že v Machusovým strojoch nie je motor z Raptora ale z motorky.
OdpovědětVymazatTo si fakt dělaji prdel!!!!!????
OdpovědětVymazat