Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

čtvrtek 29. prosince 2011

Zajímavosti 2012

Asi víte, že letos jedou na Dakaru jen motocykly s kubaturou do 450ccm. Na startu by jich mělo být 181 (podle mých údajů) z celkového počtu 188 startovních míst. Údaje tiskového oddělení ASO se rozchází s údaji z jiných zdrojů (např. z listiny přejímek), takže skutečné číslo uvidíme za pár dnů. Každopádně mezi startujícími nebude David Fretigne, který měl startovat v týmu Husqvarna (s tovární podporou BMW) týmu Speedbrain. Jeho zranění z Rally dos Sertoes v Brazílii letos v létě bohužel nesrostly tak, jak by měly a bylo riziko, že by nevydržel zátěž. Je to obrovská škoda, zrovna v roce, kdy už jedou jen malé motorky, bude chybět hlavní propagátor této kubatury, který konečně mohl ukázat, co dovede, zejména když byl v silném továrním týmu. Husqvarna (čti BMW) skutečně připravila na letošní Dakar kvalitní zázemí a silný tým. Značka jako taková má v letošním startovním poli asi 5% zastoupení (při součtu Husqarny a BMW to je 6.1%), nejsilnější je KTM s 40%, Yamaha 20%, Honda necelých 14%... Celkem je zastoupeno 14 značek (jestli dobře počítám). Na startu nechybí exotické značky - čínská kopie WRka Jincheng, anglický Rieju (vloni nejlepší v SP). Honda je sice na třetím místě v absolutním počtu startujících ale oproti loňsku je to pokles o skoro čtvrtinu, stejně jako Beta. Překvapilo mě, že startuje o skoro 70% méně Aprilií (na startu jsou jen 4 stroje, což je o 8 méně než vloni).


O 70% méně BMW bohatě vynahradí i 800% více závodníků na stroji Husqvarna, kde tovární kit s motorem TE449 v rámu téměř identickém s G450X, s prodlouženou kyvkou,¨integrovanou nádrží v rámu a extrémně dlouhým zadním tlumičem WP Traxx, vypadá skvěle a nikdo nepochybuje o tom, že jde o motocykl, který má ambice na nejvyšší příčky. Pochopitelně rozhodne spolehlivost. Zejména když letos reglement striktně zakazuje jakékoliv údržby od hlavy válce (válců) dolů, povolení šroubu na karteru znamená okamžitou penalizaci (hodnotí se jako výměna motoru). V týmu Husqvarna pojede zkušený veterán Goncalves (který mimochodem osobně závodí na BMW G450X). Bez diskuze jim ale David Fretigne bude chybět. Čtveřici pilotů Husqvarna bude doprovázet jedenáctičlenný (!) tým zkušených rallye mechaniků a manažerů vč. technického ředitele W. Fischera a šéfa projektu B. Hausera, kteří jsou za výsledek týmu zodpovědní. Asi nikoho nepřekvapí, že v týmu nechybí masér a rehabilitační fyzioterapeut. To je prostě profesionální tovární zázemí, o kamionech plných součástek nemluvě. Mě osobně překvapilo, že jeden mechanik je specializovaný jen na servis tlumičů. V týmu jsem čekal také spolutvůrce původního BMW kitu Speedbrain - Bianchi Pratu, který ale jede jiný kit (netovární) ze své dílny.
Zajímavostí letošního ročníku je také fakt, že k motorkářům, které už v posledních letech vidíme jen za volanty automobilů, přibude letos i švédská závodnice Annie Seel, která pojede v týmu Pewano a může si tak teoreticky změřit schopnosti s ex-motorkáři jako je Alfie Cox nebo Stephane Peterhansel.
Dnes probíhá přebírka strojů v docích, zprávy různých týmů hovoří o značných problémech, logisticky byly stroje odesílané do Argentiny z několika míst a kontejnery odeslané např. z Jižní Afriky váznou kdesi na cestě, stejně jako část kontejnerů s materiálem odeslaným z USA. Noční informace kamarádů z USA přímo na místě uvádí, že 15 motorek chybí úplně a mnoha týmům dorazil materiál jen částečně.

1 komentář:

  1. Moje záznamy vravia, že na štarte by malo byť (pokiaľ sa nájdu stratené motorky) 182 jazdcov. Juan Manuel Pellicer by mal byť náhradou za zraneného Fretigneho.

    Nováčikov (prvý štart) je 68, čo je 37% z celkového počtu.

    Dámy sú na štarte dve: obhajkyňa Laia Sanz(#45, Gas Gas) a Rosa Romero Font (#78, KTM 450).

    Annie Seel sa tento rok na Dakare v aute ešte neobjaví, nebolo dosť peňazí. Možno nabudúce.

    Z Poľska prichádzajú správy, že Machusove štvorkolky a tiež Polarisy s motorom KTM ((#254, #271) nespĺňajú tech. predpisy nakoľko motor nepochádza zo sériovej produkcie daného stroja. No, uvidíme...

    OdpovědětVymazat