Ještě k tématu navigace na motorce...
Tohle je recyklace děsně starého článku ještě z mého starého blogu ale třeba se to bude "nováčkům" hodit a rádi si přečtou něco o navigaci na motorce na Dakaru... Tělo článku je z roku 2009, tak omluvte maličké rozdíly oproti současnosti, které ale nejsou opravdu moc podstatné.
Není na škodu si to projít ještě jinak, třeba to pomůže i některým sportovním komentátorům, kteří třeba o rallye neví tolik a pak vypustí nějakou nepřesnost, která ale zapadne mezi diváky a vyklíčí v nesmyslný názor že jezdci jedou podle GPS a navigují se podle mapy. Dobrá pomůcka je obrázek, který jsem pro názornost vytvořil z jednoho starého záběru. Otevřete si ho v novém okně, můžete číst a dívat se na fotku současně.
Tohle je recyklace děsně starého článku ještě z mého starého blogu ale třeba se to bude "nováčkům" hodit a rádi si přečtou něco o navigaci na motorce na Dakaru... Tělo článku je z roku 2009, tak omluvte maličké rozdíly oproti současnosti, které ale nejsou opravdu moc podstatné.
Není na škodu si to projít ještě jinak, třeba to pomůže i některým sportovním komentátorům, kteří třeba o rallye neví tolik a pak vypustí nějakou nepřesnost, která ale zapadne mezi diváky a vyklíčí v nesmyslný názor že jezdci jedou podle GPS a navigují se podle mapy. Dobrá pomůcka je obrázek, který jsem pro názornost vytvořil z jednoho starého záběru. Otevřete si ho v novém okně, můžete číst a dívat se na fotku současně.
Základem je, že na každou etapu, dostanou závodníci ruličku tištěného itineráře (anglicky roadbook). Je to 15cm široký pruh papíru, kde jsou vytištěná políčka přes celou šířku papíru. Každé políčko je jeden bod itineráře. Postupuje se od prvního dál. Protože je jich hodně, je potřeba mít před sebou vždy to aktuální a třeba i jedno předešlé a jedno následující. Proto se na itinerář používá na motocyklech držák itineráře, taková plechová nebo karbonová krabička se dvěma osičkami, kde se itinerář navíjí odspodu nahoru políčko po políčku. Ten posun si musí řídit sám jezdec, podle toho, jak jede. U mechanického roadbooku (tak se slangově říká i té krabičce ale správně to není), jsou na osičkách jen otočné knoflíky, kde otáčením jednoho, navíjíte papír z druhé osičky. Protože se ale papír hrozně utahuje, je potřeba zajistit aby se otáčením jednoho knoflíku, otáčel i ten druhý a to rychlostí odpovídající poměru průměru papíru navinutého na jedné a druhé osičce. Uprostřed se obě otáčí stejnou rychlostí ale když je nahoře namotáno dost papíru, jedno otočení nahoře znamená rychlejší otáčení dole. Tak se to obvykle zpřevoduje zkříženou gumičkou uvnitř roadbooku. Pro rallye ale je nebezpečné používat mechanický roadbook a tak existují elektrické verze, jakou vidíte na obrázku. Motor může být externí (případ tohoto přístroje, motor vidíte vpravo jak trčí do strany) nebo uvnitř. Ačkoliv to vypadá jako nepodstatné a jednoduché, liší se docela zásadně funkčně i konstrukcí. Každý má výhody i nevýhody. Typ s externím motorem a převodem gumičkou umožňuje rychlou výměnu na tankovačce - sundá se plexi (prachotěsné), papír se prudce vytrhne a osičky se otáčejí i když motor stojí, protože to klouže na převodu po té gumové smyčce. Druhý typ s elektronicky řízenou dvojicí motorů uvnitř má výhodu v menší možnosti poškození po pádu a díky převodům ozubenými koly, utáhne větší roli papíru. Ale je náchylńější na prach a písek (převody ozubenými koly) a vyndávání papíru není tak snadné a při vyndávání to vyluzuje nepříjemný zvuk. Každopádně roadbook má podsvícení řadou diod pod papírem takže je vidět itinerář i v noci a ovládá se dvojicí tlačítek nebo trojpolohovou páčkou blízko levé ruky. Jezdec může řídit posun nahoru i dolů podle potřeby a nemusí sundávat ruku z řídítka.V itineráři (podívejte se na druhý obrázek)
Zkratek v itineráři je asi stovka a navigátoři v autě nebo motorkáři by je měli znát zpaměti. Některé jsou kriticky důležité (!!! je značka nejvyššího nebezpečí, QUED je značka pro vádí, Qt znamená výjezd třeba z řečiště, RLT je zpomalit, TD znamená jeď rovně, P pista, G doleva, P doprava, SER úzké místo apod.). Většinou jde o zkratky - třeba TRSPP je tout droit sur piste principale a znamená to jeď rovně po hlavní cestě (pistě), ORN je ornere, DEF je defonce apod. Pokud se něco opakuje a je tam těch věcí více, napíšou do roadbooku NBX - třeba velké balvany a namalují tam jeden špičatý kámen a napíšou NBX a nemusí jich kreslit mnoho. Obvykle tam je důležitý údaj - v jakém kurzu máte v tom místě jet. Kurz vám ukazuje GPS na displeji v držáku na řídítkách. Prakticky nic dalšího z ní nevyčtete. Ovšem údaj o kurzu je tak malý a špatně umístěný, že byste se při jízdě ve stoje určitě zabili, kdybyste zkoušeli v plné rychlosti luštit miniaturní údaj na GPS. Proto se údaj z GPS přenese pomocí kabelu na opakovač, který má jezdec někde nahoře v kokpitu. V našem případě je to ten displej vpravo nahoře nad roadbookem. Jezdec tam krásně vidí údaje přenášené z GPS a zejména tedy kurz kam jede. V tom pravém políčku bývají i různé symboly - varování a údaje o tom místě. Je jich docela hodně, zkratky vychází z francouzských pojmenování a naučit se je, není tak jednoduché. Celkem jich je asi sto a jejich význam dostane jezdec v příručce během technických přejímek (nebo tak to bývalo na přejímkách dříve) a musí se to prostě nabiflovat. Některé jsou logické - šipka s tenkou černou čárou je polní cesta, šipka s dvojitou čárou je silnice. Některé jsou ale záludnější - CX znamená kámen, RLT znamená zpomal. A některé jsou velmi důležité - třeba DZ v kroužku je začátek zóny měřené rychlosti a FZ konec té zóny. Nemám tady tu příručku nikde online ale z fotky to je jasnější. Takže na tom příkladu itineráře na dolní fotce z nějaké spojovaky je vidět že jakmile ujede 96,24km od startu (a 3,15km od předchozího políčka, což je údaj v malém políčku v levé části), má jet po asfaltové silnici rovně a po 200m mine benzínku.
Na závěr a aby to bylo opravdu kompletní ještě doplnění dalších přístrojů, které nejsou už přímo navigační resp. nepoužívají se pro navigaci ale pro případy nouze a pro tracking. Pod GPS je černá bedna, která má nahoře tlačítka a jmenuje se Iritrack. Trošku jsem to nakousl včera při vysvětlování principu vyhledávání raněného závodníka na jednom americkém fóru. Lidi to docela zajímalo. Takže pod tou GPS je druhá část toho kompletu - Iritrack. V principu je to satelitní telefon sítě Iridium se samostatnou anténou (to je ta větší nahoře v kokpitu vlevo), přes který jde komunikovat hlasově s řídícím střediskem ve Francii. Prostě se tím přístrojem dá normálně telefonovat přes satelit. Ovšem umí to i posílat přes satelit data. To se používá pro přenos informací z další GPS (nezávislé na té pro navigaci). Ta druhá GPS snímá polohu toho přístroje (bez ohledu na to, jestli ta s displejem - ta nahoře) funguje nebo ne. Aktuální poloha se odesílá tím systémem iridium do centrály, kde se využívá pro tracking, kde jezdci jsou, předloni se to používalo i pro zobrazení během etapy, letos to ukazuje jen mezičasy na průjezdech ale v centrále vědí přesně plošně kde který jezdec je. Něco jako v řízení letového provozu. Pokud systém zjistí, že se motorka nehýbá z místa, upozorní to obsluhu a oni můžou okamžitě ten přístroj hlasovou linkou zavolat. Prostě se z bedny ozve dotaz (proto jezdci musí hlásit jaké jazyky umí, aby se neozval třeba italsky), jestli je v pořádku. Zmáčknete tlačítko a můžete říct že jste jen zastavili, protože co já vím, potřebujete něco opravit na motorce. Oni to poznačí a je to. Pokud byste leželi vedle motorky se zlomenou nohou někde daleko v dunách, tak stačí zmáčknout nouzové tlačítko, které odešle distress signál s vaší polohou do centrály a pokud tam nenarazíte na idiota, který ten signál bude ignorovat (případ mrtvého motorkáře Terryho před pár lety), pošlou k vám pomoc. V principu to funguje výborně ale obsluha jsou jen lidé. Stejný případ jako když chybu udělá displečer na letišti. No a poslední z těch přístrojů je takzvaná balíza (Balise), což je krabice o velikosti asi kartonu cigaret. Je to víceméně radiomaják. Otevřete to, aktivujete a ono to vysílá nouzový signál, který jednou za pár hodin automaticky zachytí některý ze satelitů a odešle vaší polohu záchranářům.
Tak doufám, že je vám trošku jasnějí, že jezdci skutečně nevidí na GPS kam mají jet a nepoužívají mapu :)
Tak doufám, že je vám trošku jasnějí, že jezdci skutečně nevidí na GPS kam mají jet a nepoužívají mapu :)
Žádné komentáře:
Okomentovat