Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

středa 6. ledna 2016

Měření rychlosti a penalizace na Dakaru

Jak je to s těmi penalizacemi za rychlost na Dakaru?
Včera jsem psal několik odpovědí na tohle téma do komentářů k etapě ale spousta lidí to nečetla a na různých místech pak čteme výlevy typu "... organizátoři mu dali vymyšlenou penalizaci aby neohrozil tovární jezdce" apod. Tak do toho vneseme trošku světla. A můžete to nasdílet když uvidíte někde takové kecy.. Obvykle už žádné další argumenty nejsou potřeba - kromě lidí, kteří vidí za vším "spiknutí".
Takže - penalizace za rychlost jsou v akci nejméně od roku 2007 ale možná byly už dřív. Já nemám starší reglementy k dispozici. A nejde jen o trestné minuty ale i dost citelný finanční postih. Každy, skutečně každý jezdec si na to musí dat pozor - tyhle veci se dnes načítají automaticky, jakmile vjede do měřené zóny ma jen par vteřin na zpomalení. V roadbooku pochopitelne začátky a konce měděných zón jsou - ale ne vždy to jezdci sleduji a uz vůbec ne na spojovackach. V reglementu na odkazu na stránkách dakar.com můžete najít detailní informace (několikastránkové), jak přesně sledování a měření rychlosti probíhá. Asi nemá smysl překládat to úplně do detailu ale v principu má jezdec o začátku a konci měřené zóny informaci v roadbooku (pokud ho sleduje a jede podle něj). Na spojovačkách i na trati speciálu. Někde stačí přejet silnici na které je omezení 30km/h a konec zóny je třeba až o 100m dál a pokud to závodník hned napálí jak z té silnice vyjede, tak má dost smůlu. To se hned v předvčerejší etapě stalo 75 závodníkům. A nebyli to jen amatéři ale penále dostal třeba i Ruben Faria na druhém místě. Svitka to stálo dvě místa. A ti, kteří jeli přesně podle limitů v měřených úsecích zase poskočili nahoru - třeba Alain Duclos. Takže kdo jede podle pravidel, může vydělat na tom, že jiný pravidla nedodržuje.
Letos začaly naskakovat penalizace hned, v minulosti to bylo třeba až po pěti dnech a tam byly teprve protesty a zklamání, když se měnilo pořadí které vypadalo jako pevné a najednou tam přilítlo 15 minut za penalizace před několika dny apod.
Jinak tovární jezdci si na tohle dávají sakra pozor - nejen proto že pokuty téměř vždy platí ze svého ale ještě mají další finanční postihy v rámci týmu a mnohem citelnější než co chce ASO. Vzpomínám si, jak jednou říkal Casteu, že k pokutě od ASO musí dávat desetinásobek týmu. Takže si dávají fakt pozor.
Penalizace ASO jsou v tom reglementu pro každý ročník (ale letos nebyla změna) a např za překročení mezi 1-15km/h je penále za každy impulz (150m) jedna minuta a 100eur navíc. Ale třeba za překročení o 40km/h a čtyři impulzy (4x150m) je to hodinová penalizace a 1500eur pokuta. Za opakovane překročení rychlosti je to až diskvalifikace. Impulzy načítá závodníkova GPS automaticky. Rozsvítí se mu že je v měřeném a pokud nezpomalí hned, tak píp a má to tam. Je jedno, jestli překročil o 1km/h nebo 10km/h - je to jeden impulz za každých 150m a právě dostal minutu a 100EUR. Pokud nezpomalí na dalších 150m tak má další minutu ale nebude platit 200EUR, pokuta je stále těch 100. Kdyby ale opakovaně překračoval rychlost nebo jí překročil o víc než 15km/h, tak je to podle té tabulky v reglementu a teoreticky může být diskvalifikován. To se pokud vím zatím nestalo.
I v Africe byly tolerance a znamenalo to de facto ze jezdili na horní hranici ze tolerance takze to ztrácelo smysl. Ted mají v roadbooku jasné DZ/FZ a rozsvítí se jim GPS a když to sleduji, neni problém. Když to nesleduji, smůla. A vyhodnocuje to nezávisle ERTF a rovnou účtuje na konci etapy pokuty a ty se musí platit hned v hotovosti jinak jezdec další den nestartuje. Prisne. Mají 30, 50 a 90km/h zóny a tam proste nesmí jet víc nez 30, 50 nebo 90 a na spojovačkách 110 (auta a kamiony tuším 90) a hotovo.
Takže to není žádná novinka, bylo to tam už dávno i v Africe ale dřív to moc nefungovalo. Rychlosti se kontrolovaly namátkou a jak je něco namátkou, tak to není dobré. Továrního pilota nemuseli zrovna zkontrolovat a soukromého jezdce ano. Letos je to prostě automatické pro všechny a prostě při průjezdu vesnici je 30km/h nebo 50km/h a na spojovačce 90km/h a ani o km/h víc a hotovo. Jezdci to mají možnost sledovat jak na roadbooku, tak na GPS a když to ignorují nebo přehlédnou, následuje trest - pro všechny stejný. A že to není žádné spiknutí vidíme na příkladu uplynulých dnů - včera Barreda díky penalizaci přišel o etapový triumf (a Svitko ho díky tomu získal). Předevčírem Ruben Faria a 75 dalších závodníků včetně našich.
Jak psal Honza Veselý: "... Ve speciálu jsem po CP2 přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost max. 30 km/h. Bude pokutička a penalizace". A taky byla.
Pokud vás to zajímá úplně detailně, tak si otevřete obrázek v příloze kde je vidět jak měřená zóna funguje. Jak se jezdec blíží k začátku měřené zóny, tak v radiusu 90m od bodu DZ (začátek měření) např. na 83.2km roadbooku - viz druhý příklad - musí zpomalit na rychlost 50km/h. Má na to tedy 2x 90m = 180m. Pak následuje zóna penalizace. 90m před bodem (resp. kolem bodu) FZ, což je konec zóny, už penalizovaný není a může zrychlit. GPS mu pomáhá vizuálně i zvukově. Nejenže na GPS vidí červeně varování na rychlost (vjezd do DZ) a případně i vykřičník upozorňující na překročení rychlosti ale GPS i pípá (funkce Speedox) - při rychlosti asi 5km/h pod limitem pípá asi 2x za vteřinu, při rychlosti 3km/h do limitu souvisle píská. Takže jezdec moc dobře ví, že se pohybuje na hranici omezené rychlosti. Při pípání má rezervu 5km/h, při souvislém tónu 3km/h. Začátek zóny DZ poblíž CPčka se mu na GPS rozsvítí dokonce už 1000m předem (v okruhu 1000m od bodu DZ).
 
Tady je příklad jak vypadá motorková GPS během jízdy. Jezdec vidí svojí rychlost na GPS vlevo dole - kdykoliv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Když jezdec vjede do měřené zóny (resp. do perimetru bodu DZ což je začátek měřené zóny), zobrazí se mu nahoře červeně varování s číslem, kde vidí že limit bude 50km/h. On aktuálně ale jede 106km/h viz číslo vlevo dole.
 
 
 
 
 
 
 
A takhle to vypadá uprostřed měřené zóny. Vykřičník upozorňuje že v měřené zóně překročil rychlost. Teď zrovna jede v limitu (48km/h)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Odkaz na reglement (najdete ho v několika jazykových verzích) 2016 pro moto/čtyřkolky: http://netstorage.lequipe.fr/ASO/dakar/2016/reglements/REG_DK16_MQ_FR_V_FINALE_VISEE.pdf

Pokud chcete tento článek citovat nebo sdílet, prosíme u uvedení zdroje:

Rallye Dakar Bloghttp://dakarrallye.blogspot.cz/
www.facebook.com/dakar.cz

4 komentáře:

  1. Le_Meridian Financování Service šel nad rámec svých požadavků, aby mi pomohl s mou konsolidaci dluhu. Byli přátelští, profesionální a absolutní drahokamy pracovat s. Doporučuji každému, kdo hledá úvěr na kontakt. Email..info@lemeridianfds.com
    WhatsApp ... + 19893943740.

    OdpovědětVymazat
  2. Dovolte mi, abych vám představil LE-MERIDIAN FUNDING SERVICES. Jsme přímo do čistého úvěru a financování projektů z hlediska investic. Poskytujeme finanční řešení soukromým / společnostem hledajícím přístup k finančním prostředkům na kapitálových trzích, tj. Ropu a zemní plyn, nemovitosti, obnovitelné zdroje energie, léčiva, zdravotnictví, dopravu, stavebnictví, hotely a atd. Můžeme financovat až 900 000 000 000 dolarů ( Devět set milionů dolarů) v jakémkoli regionu světa, pokud bude na projektech zaručena návratnost investic ve výši 1,9%.
    Le-Meridian financování.
    Email Kontakt info@lemeridianfds.com
    WhatsApp ... + 19893943740.

    OdpovědětVymazat
  3. úvěrová společnost, která mi poskytuje půjčku ve výši 5 000 000,00 USD, když ostatní investoři půjčky zanedbali moji nabídku, ale pan benjamin lee mi poskytl úspěšnou půjčku. Jsou přímo zapojeni do financování půjček a projektů z hlediska investic. poskytují finanční řešení společnostem a jednotlivcům, kteří hledají přístup k fondům kapitálových trhů, mohou vám pomoci financovat váš projekt nebo rozšířit vaše podnikání .. e-mailový kontakt :::: také 247officedept@gmail.com nebo napište na číslo

    OdpovědětVymazat
  4. O tomhle měl hodně zajímavou přednášku Pepa Macháček, který to docela pěkně shrnul. Já sám bych to snad ani neřešil, ale s Pepou jsme se o tom bavili i v soukromí, protože to je mimochodem i můj soused. Navíc mi pak pomohl najít práci v Pardubicích, kdy mě doporučil jako technika do Barthu, se kterým má nějaké spolupráce nebo jak se tomu dneska říká. :)

    OdpovědětVymazat