Pravidla Dakaru se každý rok trošku mění, řada změn není prakticky vůbec důležitá (až do okamžiku nějakého sporu) ale dvě nová pravidla stojí rozhodně za zmínku:
TIME GAPS
První pravidlo aplikované v ročníku 2016 upravuje startovní časy mezi jednotlivými jezdci (intervaly). Na rozdíl od minulosti budou intervaly pro prvních deset jezdců letos tříminutové. Ačkoliv se to zdá nepodstatné, jde o obrovskou změnu v taktice. Jezdec, který startuje vpředu, má obrovskou výhodu časovém náskoku v některých etapách a naopak v některých etapách (v otevřeném terénu - typicky v dunách) mohou jezdci vzadu rychleji dojet jezdce před nimi během jediného dne. Otevírá to větší možnosti taktizování v rámci týmů. Jezdci se startovními pozicemi 11-20 startují v intervalu dvě minuty a 21-30 minuta. Další pak 30s po sobě.
MARATONSKÉ BIVAKY
První pravidlo aplikované v ročníku 2016 upravuje startovní časy mezi jednotlivými jezdci (intervaly). Na rozdíl od minulosti budou intervaly pro prvních deset jezdců letos tříminutové. Ačkoliv se to zdá nepodstatné, jde o obrovskou změnu v taktice. Jezdec, který startuje vpředu, má obrovskou výhodu časovém náskoku v některých etapách a naopak v některých etapách (v otevřeném terénu - typicky v dunách) mohou jezdci vzadu rychleji dojet jezdce před nimi během jediného dne. Otevírá to větší možnosti taktizování v rámci týmů. Jezdci se startovními pozicemi 11-20 startují v intervalu dvě minuty a 21-30 minuta. Další pak 30s po sobě.
MARATONSKÉ BIVAKY
Maratonský bivak (bez asistence týmových vozidel a mechaniků) patří bez diskuze k Dakaru, i když nejsou příliš oblíbené zejména mezi elitními piloty. Maratonský bivak přidává trošku dramatičnosti do závodu, zejména v případě, kdy jezdec dojede do bivaku s poškozenou motorkou a na rozdíl od běžných etap, nebude mít ráno postavený zbrusu nový stroj. Musí se o něj postarat on sám nebo společně s týmovými kolegy - viz výpůjčky dílů od jiných jezdců co jsme mohli vidět třeba vloni. Jezdci si musí dělat servis sami ale mohou pomáhat jeden druhému. V minulosti jsme viděli také výměny celého motoru v rámci týmu (nosič vody poskytl svůj motor týmové jedničce) apod. Marc Coma, letošní sportovní ředitel závodu přišel se změnou pravidel a ASO zavedlo novinku pro maratonské etapy - časové omezení servisu a Parc Ferme (parkoviště motorek) ve stylu enduro závodů. V praxi to znamená, že jezdci budou mít velmi krátký časový interval na servis a potom musí odevzdat motorku do vyznačeného prostoru "Parc Ferme" a nesmí se jí dotknout až do dalšího dne. To znamená, že nebude možné pracovat na motorce celou noc a měnit motor apod. Časový interval bude tak akorát na běžný servis po etapě. Už asi neuvidíme výměnu řídítek jako v případě Joana Barredy vloni, protože na to jezdci zkrátka nebudou mít čas.
Pokud chcete využít tento post, prosíme o uvedení zdroje:
Rallye Dakar blog:dakarrallye.blogspot.cz
facebook.com/dakar.cz
facebook.com/dakar.cz
Dakar moc nesleduju. Přiznám se, že mnohem více mě baví třeba MMA a celkově teda jako sporty, kde jsou kratší kola a má to větší děj. A třeba i ten cirkus kolem toho. To mě taky baví mnohem víc. Ale na druhou stranu... když už koukám, tak na motorky. :)
OdpovědětVymazat