AKTUALIZACE: Jen souhrn toho, co jsem se z různých zdrojů dozvěděl o Zdeňkovi Gottvaldovi a jeho odstoupení ze závodu. Je to potvrzené z více zdrojů a aktuálně doplněné i o zprávy přímo od Zdeňka, které mi poslal v SMS před pár minutami.
Zdeněk Gottvald dnes nenastoupil v povoleném čase do startu speciálu a byl ze závodu vyřazen.
Tady jsou informace, co se stalo...
Zdeněk jel s půjčenou motorkou od týmu B. Prata, který mu zajišťoval support přímo v rallye. Byla to osobní motorka majitele týmu, která už na Dakaru něco zažila a zdá se, že nebyla v 1A stavu.
To, že motorka byla fakt problematická, zjistil Zdeněk už od podia v BA, kde mu pomáhali aby vůbec vyjel nahoru (netekl benzín ze zadní nádrže). Pak několikrát problém s palivovým čerpadlem kdy se musel plazit etapou ve 40C horku padesátkou protože to víc nejelo. No a ve finále mu začala klouzat spojka. Ńa jednu motorku dost závad, které možná bylo možné eliminovat preventivní výměnou dílů ale to on asi nemohl ovlivnit. On jí měl půjčenou jako zcela připravenou k závodu.
Spojka mu zlobila už na tom dlouhém přejezdu přes hory, kdy se jelo až do 5000m a v etapě pak celý den, duny v závěru etapy už nebylo možné vyjet, protože klouzala opravdu hodně. Na posledním CP ještě komunikoval přes iritrack s ORG, říkal jim že má technický problém a neustále opravuje ale potom se mu už neozvali. Zdeněk jede pod hlavičkou Bonveru ale jejich kamion ho prý neviděl. Nnějací chilani mu dali něco najíst a napít, objevil se tam nějaký mechanik, kolem prý různě byly popadaný auta, kamion naboku, auto s utrženou poloosou apod. Nějací Japonci mu dali vodu a slíbili že v bivaku vyřídí že je v pohodě. Mechanik mu pomohl opravit částečně tu spojku aby mohl jet nějak dál. Spojka nebyla spálená, ale je tam jen jedna pružina a něco co reguluje přítlak a to se rozbilo. Moc teda nejel spíš tlačil vedle motorky. Vyrazil po západu slunce. Na tu půlkilometrovou dunu se sice dostal ale asi po 10km byl ve stejné situaci. Do cíle to měl více než 30km v opravdu vysokých dunách. Potmě v hlubokém měkkém písku tlačil motorku až do 3h do rána! Posledních pár hodin se pohyboval rychlostí 1.5km/h. Pak vyčerpáním padnul, zabalil se do termofolie z povinné výbavy a noc strávil u motorky v poušti, telefon mu už nefungoval, byl vybitý. Neví co se kolem něj dělo, prý tam asi jezdili jiná závodní auta a kamiony prakticky až do rána. On už to moc nevnímal. Ráno v 7 ho vzbudili z vrtulníku ORG a celkem nekompromisně ho naložili a odvezli do bivaku. Do bivaku tedy každopádně NEDOJEL navzdory některým zprávám. Motorka zůstala v poušti. Odletěl jen s telefonem (vybitým) a peněženkou tak jak byl oblečený. Když viděl tu vzdálenost co letěli vrtulníkem, tak si řekl, že by to tlačil několik dnů a že to bylo fakt marný ale je rád, že pro to udělal opravdu vše, co bylo v jeho silách. Z vrtulníku viděl, že lidi, kterří kolem něj jeli o půlnoci se dostali třeba jen o 1,5 km dál, kamiony, auta, motorky. To japonský auto, které mělo vyřídit že je v pořádku viděl z vrtulníku jak na trase mění poloosu nebo něco a nedostali se o moc dál než on.
Spojka mu zlobila už na tom dlouhém přejezdu přes hory, kdy se jelo až do 5000m a v etapě pak celý den, duny v závěru etapy už nebylo možné vyjet, protože klouzala opravdu hodně. Na posledním CP ještě komunikoval přes iritrack s ORG, říkal jim že má technický problém a neustále opravuje ale potom se mu už neozvali. Zdeněk jede pod hlavičkou Bonveru ale jejich kamion ho prý neviděl. Nnějací chilani mu dali něco najíst a napít, objevil se tam nějaký mechanik, kolem prý různě byly popadaný auta, kamion naboku, auto s utrženou poloosou apod. Nějací Japonci mu dali vodu a slíbili že v bivaku vyřídí že je v pohodě. Mechanik mu pomohl opravit částečně tu spojku aby mohl jet nějak dál. Spojka nebyla spálená, ale je tam jen jedna pružina a něco co reguluje přítlak a to se rozbilo. Moc teda nejel spíš tlačil vedle motorky. Vyrazil po západu slunce. Na tu půlkilometrovou dunu se sice dostal ale asi po 10km byl ve stejné situaci. Do cíle to měl více než 30km v opravdu vysokých dunách. Potmě v hlubokém měkkém písku tlačil motorku až do 3h do rána! Posledních pár hodin se pohyboval rychlostí 1.5km/h. Pak vyčerpáním padnul, zabalil se do termofolie z povinné výbavy a noc strávil u motorky v poušti, telefon mu už nefungoval, byl vybitý. Neví co se kolem něj dělo, prý tam asi jezdili jiná závodní auta a kamiony prakticky až do rána. On už to moc nevnímal. Ráno v 7 ho vzbudili z vrtulníku ORG a celkem nekompromisně ho naložili a odvezli do bivaku. Do bivaku tedy každopádně NEDOJEL navzdory některým zprávám. Motorka zůstala v poušti. Odletěl jen s telefonem (vybitým) a peněženkou tak jak byl oblečený. Když viděl tu vzdálenost co letěli vrtulníkem, tak si řekl, že by to tlačil několik dnů a že to bylo fakt marný ale je rád, že pro to udělal opravdu vše, co bylo v jeho silách. Z vrtulníku viděl, že lidi, kterří kolem něj jeli o půlnoci se dostali třeba jen o 1,5 km dál, kamiony, auta, motorky. To japonský auto, které mělo vyřídit že je v pořádku viděl z vrtulníku jak na trase mění poloosu nebo něco a nedostali se o moc dál než on.
Z bivaku ho jejich týmový mechanik dovezl k autobusu, tím všechny co nepokračovali dovezli na letiště a odletěli do Antofagasty. Co je s motorkou vůbec neví ale asi jí naloží na sběrný kamion.
Je pochopitelně zklamaný a naštvaný, věřil asi týmu Prata že ta motorka je v pořádku a evidentně nebyla, protože ho od prvního momentu pronásledovaly technické poruchy. Informace některých fanoušků o tom, že na stejné motorce jel Ivan Jakeš svůj první Dakar je nesmysl - bylo to BMW, sice to je prakticky stejné a kit je opravdu stejný ale úplně identické ty motorky nejsou. Každopádně Ivan skončil v páté etapě kvůli technické závadě na motoru (ojnice) ne kvůli spojce. Nepodařilo se mi dohledat jestli tenkrát Ivan jel s nějakou podporou týmu Prata ale myslím si, že ne, byť ten rallye kit byl opravdu od nich
Můj komentář z pohledu publicisty, nikoliv technika: Zdeněk je profesionál. To znamená, že dokáže jet s čímkoliv co jede ale jeho zapůjčená motorka prostě nejela. Od počátku závodu (dokonce ještě před startem v BA) měl neustálé technické problémy a nemohl vůbec ukázat, co v něm je za kvalitního jezdce. Bojoval v podmínkách, kde by jiní už nepokračovali - v ukrutném horku a bez vody se doslova plazil 50km rychlostí etapou dlouhou 500km. Ale nevzdával to. Nikdy si nestěžoval na vedro, prach apod. Pořád se sunul dopředu. Strávil noc u motorky v poušti a ráno by byl připravený bojovat dál. Ale pokud mu motorka nejela, nemohl už dělat nic víc a pokud mu organizátoři přikázali nastoupit do vrtulníku, byl konec. Doufejme, že na Dakar nezanevře a příště pojede se strojem odpovídajícím jeho kvalitám a ne s muzejním exponátem.
Myslím, že Zdeněk je závodník, který si zaslouží naše uznání.
Je pochopitelně zklamaný a naštvaný, věřil asi týmu Prata že ta motorka je v pořádku a evidentně nebyla, protože ho od prvního momentu pronásledovaly technické poruchy. Informace některých fanoušků o tom, že na stejné motorce jel Ivan Jakeš svůj první Dakar je nesmysl - bylo to BMW, sice to je prakticky stejné a kit je opravdu stejný ale úplně identické ty motorky nejsou. Každopádně Ivan skončil v páté etapě kvůli technické závadě na motoru (ojnice) ne kvůli spojce. Nepodařilo se mi dohledat jestli tenkrát Ivan jel s nějakou podporou týmu Prata ale myslím si, že ne, byť ten rallye kit byl opravdu od nich
Můj komentář z pohledu publicisty, nikoliv technika: Zdeněk je profesionál. To znamená, že dokáže jet s čímkoliv co jede ale jeho zapůjčená motorka prostě nejela. Od počátku závodu (dokonce ještě před startem v BA) měl neustálé technické problémy a nemohl vůbec ukázat, co v něm je za kvalitního jezdce. Bojoval v podmínkách, kde by jiní už nepokračovali - v ukrutném horku a bez vody se doslova plazil 50km rychlostí etapou dlouhou 500km. Ale nevzdával to. Nikdy si nestěžoval na vedro, prach apod. Pořád se sunul dopředu. Strávil noc u motorky v poušti a ráno by byl připravený bojovat dál. Ale pokud mu motorka nejela, nemohl už dělat nic víc a pokud mu organizátoři přikázali nastoupit do vrtulníku, byl konec. Doufejme, že na Dakar nezanevře a příště pojede se strojem odpovídajícím jeho kvalitám a ne s muzejním exponátem.
Myslím, že Zdeněk je závodník, který si zaslouží naše uznání.
Při přebírání tohoto článku prosím uvádějte zdroj: dakarrallye.blogspot.cz a facebook.com/dakar.cz
Děkujeme za informace: GOTTBROS
Děkujeme za informace: GOTTBROS
Predloni jsem mel husku 449 od praty v recku i se supportem. Vse 1A. Jen jina zkusenost, ale nezpochybnuji.
OdpovědětVymazat5tata