ETAPA 02 - Villa Carlos Paz -> San Juan
Nejdelší etapa na letošním Dakaru!
Jak celkem výstižně píše A.S.O. v popisu trati, jakýkoliv odpočinek po prvním dnu bude poměrně krátkodobá záležitost, protože než se závodníci dostanou do cíle druhé etapa, San Juanu, bude je čekat nejdelší ostrá etapa (speciál) na letošním ročníku. Pro motorkáře, auta a čtyřkolky pěkných 518 měřených kilometrů. Ranní spojovačka bude pouhých 26km a večerní dojezd příjemných 81km ale ten speciál, to bude masakr. Motorky startují od půl sedmé ráno.
A nebudou to jen vypalovačky po pevných cestách (tradičně zpříjemněných buď pekelným prachem nebo blátivými úseky plnými louží s nepředvídatelnou hloubkou). Začátek etapy vede sice po tvrdém podkladu ale od 136km narazí jezdci na měkký fešový prach, který se bude střídat s měkčí hlínou a jen asi 30km po kamenitém podkladu. Závěr speciálu od 466km bude už po písku.
Trasa přibližně uprostřed etapy dělá výrazný oblouk, kterým se vyhýbá oblasti Salinas de Mascasin v oblasti La Rioja. Jak to tam vypadá, vidíte na fotce přímo z té oblasti. Rozhodně se o etapě č. 2 nedá říct, že by byla snadná a hlášky typu "na Dakaru se závodí až po volném dnu" určitě nejsou letos na místě, protože závodníci nasadili slušné tempo hned od první etapy a zítřek by mohl už docela zamíchat kartami, protože 500km speciál je náročný i pro zkušené profesionály a stát se může cokoliv.
Podrobné shrnutí první etapy:
Včerejší první etapu vyhrál 25-letý angličan Sam Sunderland (KTM), který celkem těsně porazil skvěle jedoucího Paulo Goncalvese (Honda). Sam si tak trošku spravil chuť po dvou neúspěšných startech na Dakaru v sedle Hondy a rovnou všem ukázal, jak se jezdí po tvrdých pistách - rychlostním průměrem přes 150km/h. Je to jeho druhé etapové vítězství. A i když se hodně snažil, ani jeho týmový kolega Marc Coma na něj neměl a dojel o minutu později. Zmíněný portugalec Paulo Goncalves by rozhodně chtěl zajet nějaký nejlepší čas, už jen aby si spravil chuť po loňské hořké páté etapě, kdy mu kompletně shořela jeho Honda (více informací o této události i s fotkami najdete pochopitelně zde v loňském blogu). Dnes mu etapové vítězství uteklo o pět vteřin. Na třetího
Comu se ovšem netlačí Cyril Despres, který vyklidil pole do kategorie automobilů (kde dnes v Peugeotu dojel se ztrátou 10 minut na vítěze etapy Orlanda Terranovu, když původní vítěz Nasser Al-Attiyah dostal 2h penalizaci). Namísto tradičního rivala tu je smečka dalších vlků, kteří chtějí Comu připravit o případný trůn - třeba Joan Barreda. Na krásném pátém místě dojel i dakarský "veterán" Alain Duclos se ztrátou jen 2 minuty na vítěze. To znamená, že mu Sherco jede letos pěkně rychle. Uvidíme, jestli pojede pěkně i dalších 14 dnů. Každý závodník totiž ví, že Dakar je dlouhý závod. A v prvních etapách se nedá moc získat ale hodně ztratit. Někteří to ovšem tak trošku v hlavně potlačili a zatáhli za to co to šlo - třeba poprvé startující Matthias Walkner, tradiční rival našeho Ondy Klimčiwa (např. vítěz Albania Rallye). Tento výborný motokrosový závodník dojel na fantastickém osmém místě. A když jsme u našich jezdců, tak vůbec největší posun startovním polem předvedl právě Ondra, který se dokázal ze 154. startovní příčky dostat na 36. místo se ztrátou 9:52min na Sunderlanda. David Pabiška se dostal do první třicítky (28. místo), Honza Veselý (letos poprvé startující na KTM) dojel na 72. místě a další dva nováčci v závodě - Gottvald a Engel dojeli na 82. resp. 86. místě. Z našich sousedů musíme zdůraznit umístění stálic Svitko a Jakeš - Štefan na 20. místě a Ivan jen o jedno místo a jednu vteřinu za ním.
I když se zabýváme hlavně kategorií motocyklů, tak tentokrát ještě stručný přehled ostatních kategorií. Ve čtyřkolkách si vítězství nenechal ujít chilan Ignacio Casale, který nechal Rafala Sonika na druhém a Sergio Lafunteho na třetím místě.
Jak bylo již řečeno, Dakar se v první etapě nedá vyhrát ale zcela jistě se dá prohrát. A štěstí tentokrát nepřálo dakarskému veteránovi Nanimu Romovi, který zůstal s nepojízdným autem stát po jednom skoku hned na začátku speciálu. Jeho ztráta je v hodinách - je to hrozné ale má skoro 7.5h (z toho hodinová penalizace) a musel by se stát nějaký zázrak, aby letos dokázal vyhrát. Aktuálně obsadil poslední 135. místo, když předposlední vůz má ztrátu 3:19h. Do cíle ho totiž musel odtáhnout jejich asistenční kamion na kurtě. I když v cíli byl dnes nejrychlejší Nasser Al Attiyah s Mini, později večer přišla hodně studená sprcha ve formě dvouhodinové penalizace a na prvním místě je tak aktuálně Orlando Terranova (Mini) před R. Gordonem (Hummer) a De Villiersem (Toyota).
Nejlepší Peugeot z nového ambiciózního továrního týmu skončil na osmém místě (Sainz) se ztrátou 1:44min. Podle zprávičky navigátora Robbyho Gordona jeli dneska celkem rychle, že prý to byl na začátku takový pohodový autokros, který se změnil na pekelnou jízdu v prachu poslepu bez zatáčení a rychlostí přes 200km/h. Co dodat? Navigátor u Robbyho na sedačce spolujezdce - musí být prostě blázen. :)
Situace v kamionech je po první etapě celkem jasná - Kamazy nejsou vpředu. Po dnešní vypalovačce a těžké bitvě vyhrál Hans Stacey na Ivecu před Van Vlietem na MANu. Třetí je Aleš Loprais (MAN)s mezinárodní posádkou (španělsko-belgická). První čistě český kamion je na čtvrtém místě - M. Kolomý (posádka Kolomý, Kilián, Kilián) a Tatra. Rusové jsou na šestém a sedmém místě se ztrátou necelé dvě minuty. Pro Staceyho to bylo dnes čtvrté etapové vítězství a v cíli se netajil ambicemi na podiové umístění v cíli rallye. Ale tam je ještě hodně dlouhá cesta.
Podle informací ASO, se dnes vážně zranil motorkář Humphrey Sennvanbasel , který měl být dopraven do bivaku s traumatickým zraněním mozku ale podle informací z místa, šlo o otce tohoto závodníka, který mu dělá asistenci. Nicméně informace na webu dakar.com stále hovoří o závodníkovi se startovním číslem 121, který ale současně figuruje ve výsledkové listině na 122. místě se ztrátou 34 minut. To asi těžko dojel po ose. Druhým zraněným by měl být Sergio Lafuente (3. ve čtyřkolkách), který má vyvrácený palec.
Dojezd do dnešního bivaku nebyl pro řadu závodníků vůbec pohoda - někteří měli po první etapě prakticky holé gumy bez vzorku (Rodrigues) a jejich servisní kamion je čekal až po předlouhých 450km spojovačky, což znamenalo jízdu v předklonu aby zadní gumu co nejvíce šetřili. Zlé hlasy tvrdí, že zítra bude v bivaku velký výprodej pneumatik Metzeler Karoo Extreme za hubičku. Ale i další dojížděli do bivaku všelijak - Richarda de Groota dotáhl do cíle Tom Coronel (tedy 450ccm motorku dotáhla čtyřkolka s motorem z Hayabusy). Mimochodem, H. Rodrigues kromě potíží s pneumatikou ještě není zdravotně vůbec OK, prý do něj cpou léky a je otázka, jak mu bude v dalších dnech a jestli vůbec pojede. Zrovna zítra nebude mít příjemnou etapu.
A ještě jedna zprávička - snad ještě smutnější - možná jste si všimli, že ve startovní listině chybí tradiční jméno - Jacek Czachor. Jeho tým (Orlen) zrušil jeho start prakticky na poslední chvíli, protože tomuto skvělému polskému jezdci, který se v uplynulých 13-ti ročnících umisťoval celkem běžně na hranici první desítky, zemřel 14-letý syn a rozhodl se letos na Dakar nejet.
hezky napsané , když to vydrží až do konce, máš Tome 1 !!!
OdpovědětVymazatSuper díky za info. Jen bych poopravil, že Al-Attiyah nedostal penalizaci 2h ale 2min. Takže je průběžně 7. se ztrátou 1min 38s ;-)
OdpovědětVymazat