Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

úterý 13. ledna 2015

Seznamte se s dakarským speciálem Ondry Klymčiwa (KTM 450RR s továrními úpravami)

TECHNIKA NA DAKARSKÉM MOTOCYKLU

Před letošním Dakarem i v průběhu závodu dostáváme řadu dotazů na techniku, která se používá na dakarských motorkách. Zajímáte se o nezvyklé přístroje v kokpitu, chcete vysvětlit jak funguje komunikační systém s centrálou rallye, ptáte se na mousse v kolech, chlazení motorek, systém přepínání nádrží a také navigaci podle roadbooku, třeba kde berou jezdci údaj o směru jízdy, když nemají na řídítkách kompas. Je toho opravdu hodně.

Domluvili jsme se s týmem Ondry Klymčiwa, že pro vás o volném dnu natočí speciální video, kde bude vysvětlené všechno, na co se ptáte. Video je hotové a doufáme, že se vám bude líbit a po jeho shlédnutí budete mít víc jasno v tom, co jezdci používají i jak se liší dakarský speciál od běžného endura apod.


Tady ještě máte malý slovníček termínů použitých ve videu se stručným vysvětlením

TRIPMASTER (RNS, ICO) od cca 00:30
Počítač ujeté vzdálenosti spojený s předním kolem (systém magnetu protínající hal senzor) s možností měřit dvě vzdálenosti současně (od startu celková a od předchozího bodu) s možností úpravy hodnoty celkové vzdálenosti (když se zabloudí, tak se navíc ujetá vzdálenost odmaže takže číslo odpovídá roadbooku) a resetování té druhé hodnoty při průjezdu políčka itineráře
Výrobek RNS je poměrně nový a má větší displej s lépe čitelným údajem, ICO je více tradiční. Hodnota přístroje s ovladačem cca 13-20 tis. Kč

SPEEDOCAP EVO/REPEATER od cca 01:15
Sdružený přístroj, který ukazuje (opakuje) kurz, kterým motorka jede v zorném poli jezdce a dále také rychlost (z GPS), ujetou vzdálenost (z GPS), čas a stopky. Přístroj si jezdci kupují, hodnota cca 20 tis. Kč

FEŠ-FEŠ (fesch-fesch)
Extrémně jemný prachový písek (připomíná cement), ve kterém se obtížně chodí, natož jezdí. Po průjezdu vozidla zůstává dlouho ve vzduchu a značně omezuje viditelnost jezdcům, kteří jedou vzadu.

CAP
Kurz, kterým se jede udávaný ve stupních- podobně jako v případě kompasu. V roadbooku je značka C a údaj ve stupních. Na videu ve vloženém obrázku je vidět na spodmím políčku údaj C30°, čili půjde o odbočení doprava v úhlu 30°

WAYPOINT (WP)
Bod (souřadnice), který jezdci musí na trase projet. Některé jsou skryté, jezdci neví, že tam jsou. Seznam waypointů vidí v GPS a vybarvují se jim podle toho, jestli je projeli s určitou malou tolerancí.

GPS UNIK od cca 2:30
Rallye GPS, která se půjčuje od organizátorů proti záloze cca 50 tis. Kč. S normální navigační GPS nemá společného vůbec nic kromě toho, že přijímá signál GPS satelitního systému pro určení pozice. Závodníci si kupují držák, anténu a kabeláž vč. kabeláže pro Sentinel (cca 9000Kč komplet).

SENTINEL (správně GPS SENTINEL UNIK II) od cca 03:00
Zařízení pro zajištění bezpečnosti na trase - zvukové/světelné upozornění při předjíždění auta/kamionu na vzdálenost 150m, varování na havarované vozidlo za dunou, apod. Pronajímá se současně s GPS (integrovaný systém), potřebný materiál, houkačka a kabeláž cca 3000Kč

ROADBOOK (odvíječ itineráře)
Krabice v centrální části kokpitu, nejzákladnější a nejdůležitější vybavení každého motorkáře na rallye typu "rally raid". Itinerář vytištěný na papír o šířce cca 15cm se odvíjí z jednoho trnu na druhý pomocí páčky na řídítkách (posun nahoru, posun dolů). Roličky s papírem v případě Dakaru dodává organizátor akce. Přístroj si jezdci kupují, hodnota přibližně 13 tis. Kč a výš podle typu, hmotnosti atd.

IRITRACK od cca 04:00
Základní bezpečnostní systém na rallye Dakar. Monitoring polohy jezdce v reálném čase na centrálním sledovacím pultu organizátorů. Možnost hlasové komunikace s PCO organizátorů nebo odeslání nouzového signálu apod. Automatický systém varování organizátorů na havárii stroje apod. Přístroj si jezdci půjčují proti depozitu cca 40 tisíc Kč

SARSAT BALISE: 05:00
Radiomaják - nouzový vysílač signálu s polohou. Jezdci si ho půjčují proti depozitu 10 tis. Kč

TLUMIČ ŘÍZENÍ: od cca 06:30
TLUMIČE: od 07:00
OVLADAČE tripmasteru/roadbooku: od cca 07:30
NÁHRADNÍ DÍLY, NÁŘADÍ: od 08:00
ZÁSOBA VODY od 08:45
NÁDRŽE, PŘEČERPÁVÁNÍ PALIVA / BYPASS: od 09:35
CHLADIČE od 10:45
ŠUSPLECH (slangově) spodní kryt motoru s povinnou nádržkou na vodu
DENNÍ SERVIS: od 10:30

Pokud vás zajímá ještě více způsob jízdy podle itineráře, detaily navigačních přístrojů, zkratky v itineráři atd - najdete to ve starším ale stále platném článku zde na blogu:
http://dakarrallye.blogspot.cz/2013/01/jeste-k-tematu-navigace-na-motorce.html


Budeme velmi rádi, pokud tento článek budete sdílet. Prosíme pouze o uvedení zdroje nebo zpětného odkazu:
dakarrallye.blogspot.cz
facebook.com/dakar.cz






1 komentář: