Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

pondělí 19. ledna 2015

Finálová soutěž - vyhodnocení

Vyhodnocení finálové soutěže 2015


Především musím poděkovat za velký zájem, který mě překvapil. 64 odpovědí je docela solidní počet, když vezmeme v úvahu počet otázek. Dali jste si práci, v drtivé většině případů byly odpovědi pečlivé, snažili jste se odpovídat i na to, co jste nemohli najít a to bylo super. Tak 40% soutěžících psalo, že vůbec motorky nesledovali, že se do toho zapojili a začalo je zajímat, jak se bude závod vyvíjet a pak už u toho seděli pořád a čekali na každou zprávičku. Myslím, že tohle je úžasné a mám z toho opravdu radost. Snažíme se propagovat kategorii motocyklů proti drtivé převaze informací ze světa kamionů a noví fanoušci, kteří třeba ani nejsou motorkáři, to je paráda.

Co se týká vlastních odpovědí, tak jsem prošel jednu po druhé a trvalo to 4 hodiny. Rozdělil jsem je do dvou skupin - jedny, které měly odpovědi výrazně slabší, většinou pod 50% a druhé, kde bylo jasné, že soutěžící to má načtené. Dvě odpovědi jsem musel úplně vyřadit, protože i přes upozornění v podmínkách soutěže, odesilatelé nenapsali kontaktní údaje. Ve finálové skupině bylo 32 odpovědí.

Pojďme se podívat na jednotlivé otázky:

1. Jak se jmenuje autor trati letošního ročníku Rallye Dakar a pokolikáté v historii již dakarští závodníci jeho trať jeli.
Autorem trati je David Castera, který pracuje pro ASO od roku 2005 ale trať začal najíždět a sestavovat v roce 2006. On to přímo řekl novinářům v předposledním bivaku ale mám tady také novinářské dokumenty k ročníku 2006, kde je uvedeno, že přechází na pozici "sportovního ředitel pro kategorii motocyklů" a jeho hlavní přínos byl během najíždění trasy, kdy byl požádán vytvořit náročnější trasu speciálně z pohledu kategorie motocyklů. Takže je to potvrzeno i od ASO, že dělal trasu v roce 2006. Chyták byl v tom, že závodníci NEJELI jeho trať v roce 2008, protože jí nejel nikdo - závod byl ten rok zrušený. Ale místo Dakaru se jela jeho středoevropská zmenšenina a tu trať tvořil také on, tak budu považovat odpovědi s číslem 10 za OK za jeden bod. Ale skutečně dakarských tratí vytvořil 10 a jelo se jich 9. Mimochodem, David Castera jel Dakar pětkrát jako motorkář a v roce 1997 skončil celkově třetí.
Se jménem neměl problém asi nikdo (1 bod)  a většina odpověděla že po 10 letech odchází, nicméně otázka zněla, kolikrát se jela jeho trať. A pouze jediný soutěžící (pan Verner z Žatce) si dal práci najít rozhovor z Davidem Casterou přetištěnou v tiskovce BMW k závodům v Pyrenejích, kde Castera říká, že trať Dakaru stavěl dvakrát (bylo to v létě 2007). A správně si vzpomněl na anulování závodu v roce 2008, takže uvedl číslo 9. A má bod navíc. Většina z té finální skupiny má body dva.

2. V průběhu letošního ročníku Dakaru se závodníci několikrát pohybovali ve vysokých nadmořských výškách. Napište maximální výšku (stačí ve stovkách metrů), ve které závodníci jeli a ve které etapě se poprvé dostali nad hranici 4000m/m.
Odpověď na tuhle otázku šlo najít v popisu tras jednotlivých etap. Etapa 4 bylo Paso San Francisco, neoddiskutovatelně výška přes 4000mnm (hraniční přechod je ve výšce 4700mnm) ale nejvyšší bod, kudy jeli motorkáři byl na Ruta National 40, 4895mnm. ASO sice uvádělo výšku přes 4970mnm ale silnice vede o trošku níž. Za dva body stačilo napsat 4. etapa a výšku přes 4500mnm. Několik soutěžících našlo nicméně přesně ten přechod Abra de Acay a jeho výšku, většina použila údaj ASO.

3. Co je na fotografii, která v letošním ročníku vyhrála cenu Emilie Poucan Prix za nejlepší snímek na Dakaru? Vyberte jednu z možností:
- písek a kolo závodního automobilu
- písek a kolo kamionu
- unavená, zarostlá tvář závodníka
- několik motorek na pláni
- závodní automobil sjíždějící prudkou dunu
Pro odpověď na tuto otázku stačilo sledovat co píší na zeď FB stránky jiní (Vierka Kaštanová to tam psala 16. ledna dopoledne) a nebo použít různé hledače. Původně jsem nechtěl napsat název ceny aby to bylo složitější ale pak jsem to napsal tak, abyste měli šanci vygooglovat. Odpověděli prakticky všichni správně. Snímek vyfotil fotograf agentury DPPI, Frédéric Le Floc'h a jsou na ní motorky na salaru.

4. Jeden z účastníků letošní Rallye Dakar startoval také v minulosti v týmu, který natáčel dokument o Rallye Dakar a příběh vyšel i knižně. Jak se jmenoval ten tým a s kým letos dotyčný závodník absolvoval závod?
Správná odpověď je Simon Pavey, jeho tým v minulosti se jmenoval Race to Dakar (RTD) a letos závod úspěšně absolvoval se svým synem, což je v Dakaru v kategorii motorek unikát.
Hodně často jste uváděli špatně tým SP Fiftone, což je ale jejich letošní tým. A také jste uváděli různé české televizní projekty z oblasti kamionů. Ale hned v začátku bylo uvedeno, že se jedná jen o kategorii motocyklů a nemáte hledat odpovědi jinde. Většina odpověděla ale správně.  

5. Český závodník Zdeněk Gottvald musel v závodě odstoupit z důvodu poruchy motocyklu. Jakým způsobem byla nepojízdná motorka dopravena do bivaku? Vyberte jednu z možností:
- vrtulníkem
- sběrným kamionem který "čistí" trať a sbírá nepojízdné motocykly
- ještě stále nebyla dopravena z pouště, protože je v nedostupných dunách
Tady stačilo poslouchat Zdeňka na Eurosportu. Jeho ráno odvezli vrtulníkem ale motorku tam nechali a byla v tak nepřístupné oblasti s vysokými dunami, že pro ní musel letět vrtulník. Sweeper kamion by se tam nedostal.
Drtivá většina napsala že motorku sebral sběrný kamion nebo že tam ještě teď stojí. Ale asi 10 odpovědí bylo správně.

6. V kategorii motocyklů startoval před několika lety český závodník Ivo Kaštan na malém motocyklu typu "pitbike" vlastní výroby. Zdaleka to nebyl nejkurióznější motocykl v historii Rallye Dakar. Který motocykl dokončil Rallye Dakar a můžeme ho právem považovat za nejkurióznější v celé historii závodu?
Opět to proběhlo během jedné etapy a to včetně fotek. Zprávičku posílal kamarád Boris, který to dal jako zajímavost. Dakar jely v roce 1980 a úspěšně dokončily dva skútry Vespa PX200S (v týmu startovaly čtyři, dva dokončili). M. Simonot a B. Tcherniawsky na nich dokončili Dakar po 10 tis. km a jelo se přes 7 zemí. To je asi ještě větší kuriozita než dvoutaktní KTM 150ccm, kterou jste uváděli také. Nicméně obě možnosti jsem bral jako správné. Yamahu WR450 TwoTrack nepovažuji za tak kuriózní, zejména když to byla produkční motorka a navíc se povídá, že přední hydraulický náhon měl Fretigne na Dakaru bez oleje a nezapojený, že to byla jen reklama.

7. Pokud má závodník v roadbooku poznámku C280, co to pro něj znamená?
Odpověď prozradil Ondra ve svém videu o technice na motocyklu. C znamená CAP, tedy azimut kudy se pojede z daného políčka roadbooku. Správná odpověď tedy byla odbočit v úhlu 280°. Nemohli jste asi tušit, jak jsou nastavené kurzy, takže 280° je zpátky. Ale většina odpověděla správně.

8. Závodníci letos absolvovali dva maratonské bivaky. Během maratonských etap (to znamená etapu před a po maratonském bivaku) může jezdec využít nabídku jiného závodníka a vyměnit s ním méně opotřebovanou pneumatiku?
- ANO ale jen se členem svého týmu
- ANO s kterýmkoliv jiným závodníkem
- NE
Tohle byl trošku chyták. Především během jakékoliv etapy - maratonské i obyčejné, může závodník vyměnit s jiným závodníkem téměř cokoliv s vyjímkou několika zásadních věcí jako je třeba motor. Vyměnit resp. jde také ale už je za to penalizace. I když byly pneumatiky a ráfky samostatně označované před maratonskou etapou, mohly se měnit - a kdyby na to přišlo, tak i samostatně, nejen celá kola a také se to dělalo. A vůbec nezáleží na tom, jestli jsou členy jednoho týmu nebo ne. Kdyby jeden závodník chtěl druhý den skončit nebo byla šance že moc nedojede z důvodu špatného stavu motorky, mohl by se domluvit s jiným a dát mu svůj lepší materiál. Ale otázka byla, jestli může pneumatiku vyměnit a odpověď zní ANO s kýmkoliv.


9. V závodě startuje mimo jiné dvacet jezdců, kteří se musí řídit jinými pravidly než všichni ostatní. Jak se jmenuje tato kategorie a co je klíčové pravidlo, které je odlišuje od ostatních?
Prakticky všechny odpovědi byly správné, jen asi pět lidí napsalo špatně, že se jedná o kategorii motocyklů Marathon. Ne, správná kategorie se jmenuje Malle Moto nebo Malles Moto a zásadní pravidlo, které je odlišuje od ostatních je, že si musí dělat servis sami, nesmí mít žádný nasmlouvaný support nebo mechanika, který by pro ně pracoval.

10. Motocykly v letošním Dakaru měly na kole čidla elektronického systému. Napište která čidla to byla u továrních motocyklů Honda:
- snímač otáček předního kola pro výpočet ujeté vzdálenosti
- snímač otáček zadního kola systému ABS
- snímač otáček předního kola pro kontrolu trakce
- snímač otáček zadního kola systému ETC
- snímač přetížení pro spuštění přivolání pomoci systémem IRITRACK
Odpověď by neměla dělat problémy - Hondy měly na kolech z těch vyjmenovaných čidlo ETC (Electronic Traction Control) vzadu a snímač otáček předního kola pro tripmaster. Trakce předního kola je celkem nesmysl, když kolo není hnané a tak se porovnává údaj z otáček zadního kola vůči informacím z motoru, podle kterých elektronika vyhodnotí že zadní kolo klouže a upraví výkon. Iritrak bych chyták, protože jeho čidlo je v krabici Iritraku a nikoliv na kole.

11. Čím je významný datum 11. ledna pro závodníky jako je Marc Coma, Cyril Despres, Giovani Sala nebo Alfie Cox?
Jednoduchá odpověď, připomínám to každoročně. 11. ledna 2005 zemřel v 11. etapě na 184. kilometru Fabrizio Meoni, týmový kolega uvedených závodníků. 12. etapa byla na jeho počest zrušena. Jeho smrtí se změnila i pravidla, v následujícím roce bylo aplikované omezení na maximální rychlost motocyklů ve speciálu na 150km/h, potom omezení kubatur a postupně až na 450ccm. Do té doby jezdily motorky velkých kubatur a prakticky neomezeně. Etapové průměry ve speciálech byly v některých případech přes 200km/h. Nicméně Meoni podle vyšetřování zemřel na zástavu srdce a nikoliv na následky pádu.

12. V letošním ročníku Dakaru se jezdci museli mnohokrát utkat s těžkými podmínkami na trati. Vyjmenujte všechny obtíže a jejich vliv na jezdce a jejich stroje, na které si z letošního ročníku vzpomenete. Čím více, tím lépe
Tady jste to mohli rozjet a také to někteří udělali. Psali jste všechno, co vás za těch 14 dnů napadlo: horko, dehydratace, fešfeš, kamení, zima, solný roztok, častné vstávání, hluk v noci (špatný odpočinek), bahno, déšť a rozvodněné potoky a řeky, organizační zmatky, špatně umístěné waypointy a jejich hledání, vyčerpání, změny počasí a teplot, vysoká nadmořská výška a z toho bolest hlavy, nevolnosti, extrémně dlouhé přejezdy, bouřky, dvě maratonské etapy atd. A napsali jste i kuriozity - třeba mizernou snídani v Bolivii, tmu v noci nebo nedostatek sexu v bivaku. Ohledně té poslední volby se asi budeme muset zeptat závodníků ale vzpomínám si na fotku Matthiase Walknera v objetí s pěti ženami na spojovačce, tak třeba to nebylo tak hrozné ;) Za každé načnuté čtveřice smysluplných faktorů jsem dával bod.

13. Když porovnáme výstroj závodníků v uplynulých letech, většina výbavy se příliš nezměnila - kromě funkčních vlastností (odolnější chrániče, lehčí materiály atd). Oproti minulosti ovšem téměř všichni jezdci používají (a organizátoři výrazně doporučují) jeden prvek ochranné výbavy, který se v minulosti nepoužíval. Jak se tomuto prvku říká?
Drtivá většina odpovědí byla správně - jedná se o krční chránič, neck brace nebo podle výrobce, který s tím prišel první - LeattBrace. Občas se objevilo že motorkáři musí mít chránič krku Hans, který sice je chránič krku ale v autech a používá pro zachycení hlavy dvojici pásků po stranách přilby, kdežto neck brace zachycuje kraj enduro přilby zvýšenými stranami límce. S přilbou jaká se používá v autech (otevřená) by neckbrace nefungoval a naopak na motorce není opěrka, ke které by se přidělaly pásky Hans (Head And Neck Support) systému.  Špatné odpovědi byly - povinná vysílačka nebo nehořlavé oblečení.

 

Vítězové soutěže:


1. místo se ziskem 21 bodů obsadil: ROMAN JANDA, Praha

2. místo se ziskem také 21 bodů ale s odpovědí odeslanou později: MICHAL JANOUŠEK, Bystré

3. místo se ziskem 19 bodů získává: PETRA ZEMANOVÁ, Kolín
Absolutně stejné odpovědi poslal také soutěžící z Býchor ale bylo to jednak o minutu později a hlavně, říkal jsem "neopisovat"!

4. místo: 18 bodů: JAN MICHEK, PRAHA

5. místo: 18 bodů: VILÉM VERNER, Žatec

6. místo 18 bodů: JAN PEŠEK, Praha

Výherce jsem kontaktoval telefonicky, postupně od prvního místa, aby si mohli vybrat cenu ze zbývajících, která by je nejvíc potěšila. Do cen navíc přidal Zdeněk Gottvald podepsané dakarské plakáty s věnováním pro všechny výherce a takový látkový "bryndák" přes dres nebo přes bundu, s logy Dakaru a startovním číslem atd. Takže ceny si rozebrali myslím ke všeobecné spokojenosti.






Žádné komentáře:

Okomentovat