Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

středa 18. ledna 2017

Rozhovor s Manuelem Lucchese po Rallye Dakar 2017

Využil jsem příležitost a položil pár otázek závodníkovi kategorie Malles Moto, Manuelovi Lucchese, o kterém jsem uplynulých 14 dnů denně něco psal ve zpravodajství z Dakaru. Možná to bude zajímavé čtení pro všechny fanoušky této kategorie...

1. Dakar 2017 byl prezentován organizátory jako návrat k původní dálkové navigační rallye. Měl to být odklon od závodění ve "WRC stylu". Co myslíš, povedlo se to?
Bohužel letos bylo v dunách jen několik speciálů a měli jsme na trase spoustu deště a bouřek a to způsobilo velké problémy organizátorům, kteří museli dělat různá rozhodnutí o změnách třeba kvůli bleskovým povodním. Bohužel počasí ovládat nemůžeme a počastí změnilo letošní Dakar ze všeho nejvíc a kvůli tomu byl tak odlišný od afrických závodů. V etapách bylo poměrně hodně navigace a jiné etapy byly rychlé WRC vypalovačky a ten mix byl dobře navržený. 

2. Trasa rallye vyžadovala poměrně velmi dlouhé spojovačky, spoustu neutralizací a kvůli počasí byla řada změn, zkracování etap a ve výsledku ještě delší přejezdy s objížďkami. Je to únavné ale tohle není rallye. Máš pocit že organizátoři to dělají prostě komerčně, chtějí navštívit určitá místa třeba i kvůli zájmům sponzorů a nebo to jinak prostě nešlo?
Myslím, že letos to byla především obrovská smůla. Každý Dakar je trošku jiný a pokaždé je těžký z jiného důvodu. Letos to byly ty příšerné spojovačky - věř tomu nebo ne. Přijížděli jsme do bivaku pozdě v noci a startovalo se brzo ráno a i když to byly přejezdy, tak to má pochopitelně vliv na náš výkon ve speciálech. Pochopitelně jsme jak my, tak organizátoři chtěli víc kilometrů speciálů ale jak jsem říkal, počasí nejde ovlivnit a ty přírodní katastrofy, jako zával v jedné etapě u Salty, to bylo fakt neštěstí.

3. Rallye závod, který trvá tak dlouho a jede se v tak vysokých nadmořských výškách je podivnost. Někteří závodníci se na to připravovali, většina ale ne dostatečně a potom trpěli problémy spojenými s pobytem ve výškách. Jak to vidíš z pohledu jezdce, který to má mnohem těžší než jezdci v jiných kategoriích, protože se musíš postarat nejen o sebe ale i o motorku v době, kdy jiní mohou odpočívat?Já si myslím, že letos byl dlouhodobý pobyt ve vysoké nadmořské výšce prostě přehnaný. Kdyby to bylo jako vloni - dvě etapy, tak se to dá přežít OK. To je součást výzvy. Ale to, co udělali letos, kde doslova půlka Dakaru byla ve výškách nad 4000m nad mořem, to bylo moc. Každý jsme trošku jiný a každý reaguje na ty podmínky jinak. I když si bereš léky, žvýkáš listy koky a používáš všechny lékařské prostředky, které tam jsou včetně kyslíku, tak mi bylo pořád hrozně zle. Asi je to proto, že celý život žiji blízko hladiny moře a i když jsem se na to připravoval, tak se na tohle adaptovat nemůžu.

4. Malles Moto je kategorie, která dnes nejvíc připomíná původní myšlenku Dakaru. Souhlasíš s těmi, kdo volají po omezení počtu doprovodných aut a členů týmů? Je možné závodit ve špičce s minimálním počtem lidí v týmu? Jak to vidí jezdec, který nemá karavan ani kuchaře?No takhle - když chceš být v TOP10, tak prostě minimálně potřebuješ servisní auto, dva mechaniky a karavan pro tebe. To znamená rozpočet kolem 150 tisíc EUR. Podívej se na Svitka - jedna z jeho obrovských výhod je, že má kolem sebe perfektní tým lidí, je to jeho vlastní tým, který šlape jako hodinky a nemají tam ten tlak, který je u jezdců v továrních týmech. Kdybych měl změnit jednu věc, která by totálně změnila charakter závodu, tak bych zakázal karavany, protože nemáš ani ponětí o tom, jak obrovský rozdíl ve výkonu dáváš když máš možnost si pořádně odpočinout, dát si sprchu, najíst se ve svém vlastním prostředí bez toho, abys musel nachodit kilometry po obřím bivaku a ztrácet tím čas. Kdybych si měl vybrat, jestli bych bral dva mechaniky a servisní auto nebo karavan bez mechaniků a podpory, tak bych bral karavan. Je to jasné?

5. Tvoje motorka vypadá po závodě docela dobitá. Myslíš si, že by volba jiného stroje pomohla výrazně k lepšímu výsledku?No ve skutečnosti je moje WR450F 2012 vlastně úplně v pohodě. Neměl jsem žádné problémy s motorem během celé akce. Zlomil jsem podsedlovku ale to byla moje chyba, protože jsem jel 130km/h a neviděl jsem díru a už nešlo zabrzdit tak jsem to tam napálil v rychlosti a skočil jsem do toho a jak jsem měl vzadu plnou nádrž benzínu, tak jak jsem vletěl do svahu na druhé straně té díry, tak ta váha a setrvačnost zlomila rám. Ale je jasné, že závodit na naprosto sériové enduro motorce z roku 2012 je omezující kvůli výkonu a velmi těžko se mi bojovalo o nějaké lepší umístění, protože na rovinkách jsem ztrácel na jiné jezdce v kategorii třeba 30-35km/h. Oni měli KTM Rallye Replicy, to je nejrozšířenější motorka na Dakaru. S pořádnou motorkou bych určitě měl šanci bojovat o umístění v TOP30 ale víš, Replika stojí 30 tisíc EUR a moje motorka stála méně než 10 tisíc EUR  a to je daň za to, že máš omezený rozpočet a chceš přesto jet na spolehlivé motorce. WRko se ukázalo jako super spolehlivé a jel jsem na něm i vloni. A v Malles Moto jde především o spolehlivost - to je nejvyšší priorita.

6. Co se myslíš o kategorii Malle Moto v letošním ročníku? Jiná skupina lidí než dříve, jiné vztahy mezi jezdci?Většina jezdců jsou známí z loňska, takže jsme kamarádi a noví jezdci mezi nás okamžitě zapadli a byli jsme všichni přátelé. Snažili jsme se navzájem si pomáhat, hlavně když někdo nemohl přijít na nějaký problém, tak jsme se všichni snažili pomoct. Letos byla určitě vyšší úroveň sportovních ambicí, Malles Moto se stává kategorií sportovních jezdců, závodníci se fakt vážně připravují a chtějí vyhrát. Letos tam bylo sedm jezdců, kteří měli ambice na vítězství v kategorii, takže to bylo extrémně soutěživé mezi námi a jezdci jako Jurgen (bývalý závodník MotoGP) nebo Robert Van Pelt (podporovaný jezdec Husqvarny Holandsko) a pochopitelně Tomas Triisa, který to letos vyhrál. A také Lyndon Poskitt a Julian Kozac. Všichni tihle jezdci tam byli v super formě, natrénovaní a připravení vyhrát.

7. Ty během závodu téměř nic nejíš. Je možné, že jsi byl víc unavený a měla na tebe větší vliv ta nadmořská výška právě kvůli stravování? Používáš nějaké doplňky stravy, power bary, gely nebo něco sníš během speciálu apod?No to je takový můj divný zvyk. Ale myslím že je dobrý. Prostě nejím žádné těstoviny, nejím žádnou zeleninu ani ryby. Takže v bivaku je to pro mě celkem problém ale jsem dobře fyzicky připravený ty dva týdny vydržet a nemám problém ani v těch nejtěžších etapách. Ale pomáhá mi i jedna firma, která dodává výrobky pro MotoGP Clinic, jmenuje se Kiron a zařadili mě do programu, kde mě sledují jak před Dakarem, tak i během závodu a dodali mi speciální doplňky jako aminokyseliny, vitamíny a různé gely a alší doplňky stravy, kterými vyplním ty mezery ve stravování, kdy skoro nic prostě nejím. Během etap jsme měl určité gely a také vitamínové kapsle.

8. Jak vidíš organizaci v letošním roce? Pevnější nebo naopak víc chaotická a improvizovaná? Jaké máš z toho pocity? Zajímají je vůbec jezdci vaší kategorie nebo jste jen "trpěný povinný zvěřinec"?
Já myslím, že každý rok dělají organizátoři neuvěřitelnou práci. Letos to bylo plné neočekávaných a nešťastných zvratů. Ale já jsem dva roky pracoval pro ASO a žil jsem na Dakaru jako člen organizačního týmu, takže to znám z obou stran a můžu ti říct, že dělali naprosto maximum ve všech situacích, které museli řešit. Většina lidí, kteří pracují v organizaci rallye letos, sama na Dakaru závodila v minulosti a spousta z nich to nedělá pro peníze ale z nadšení. Pochopitelně že my jezdci Malles Moto jsme měli specifické požadavky - chtěli jsme aby nám tam dali alespoň nějaké nůžkové párty stany nebo velké deštníky, protože děsně pršelo a ty musíš pracovat na motorce v lijáku. A pak když bylo vedro a děláš na sluníčku v horku, tak je to to samé. To byla asi jediná připomínka, kterou jsme na organizátory měli a bylo to i vloni a v tomhle nám nepomohli. A obecně pro všechny - Malles Moto by nebylo to, co má být, kdybychom nebyli takový "zvěřinec", takže to je v pořádku. Hahaha.


9. Největší diskuze se během závodu vedly kvůli penalizacím týmu Honda za nepovolené tankování v neutralizaci. Víš co se tam stalo a myslíš si, že dostali vysoké penalizace oprávněně nebo to bylo moc tvrdé?Tohle nemůžu komentovat, protože nevím absolutně co se tam kde stalo, šlo to úplně mimo nás. Když závodíš v Malles Moto, tak nemáš čas chodit na brífingy nebo večer sledovat výsledky. Takže o tom ani nevíme.

10. Jel jsi během závodu společně s nějakým českým nebo slovenským závodníkem? Ondra dojel letos 11. a Štefan se pohyboval na čele a kvůli penalizacím se propadl ale je schopný jet v top 5. Nejsou členy továrních týmů, nejezdí za peníze továren. Mají myslíš šanci vyhrávat nad profesionály, kteří mají veškeré dostupné vybavení, materiál, lidi i strategii? Jel jsem v pár etapách s Davidem Pabiškou, bylo mu několik dnů blbě ale je výborný jezdec. Myslím si, že Ondra a Štefan nemají zájem jezdit pro tovární týmy - jsem si skoro jistý, že Svitko odmítl nabídku nějakého KTM týmu aby pro ně jezdil, protože si asi vydělá víc peněz závoděním pro své sponzory než závoděním pro továrnu. A hlavně, to myslím je nejdůležitější, není na ně takový tlak, takže si můžou vybrat kdo pro ně bude dělat, jaké si chtějí udělat úpravy na motorce a to jim dává velkou mentální výhodu pro umístění na špičce. Kdybych měl peníze a měl bych si vybrat mezi závoděním pro továrnu nebo závoděním ve svém vlastním týmu, tak bych to udělal přesně tak, jak to dělají oni.

11. Možná máš teď spoustu nových fanoušků z Čech a Slovenska. Co kdybys k nám přijel na nějakou akci a třeba udělal nějaké povídání pro ty, které by to zajímalo? Lidi u nás oceňují jezdce, které bych nazval "oldschoolové" jako jsi ty. Spousta fanoušků volá po návratu Dakaru do Afriky, chtějí vidět rallye tak, jak se jezdila před 10 a více lety v původních destinacích. Je to vůbec možné nebo to je prostě dávno pryč? Byl jsem v Čechách vloni v Karlových Varech a v Plzni a vaší zemi miluji. A mám jí tak rád, že uvažuju o výrobě rallye komponentů právě v Čechách. Rozhodně bych se rád setkal s českými fanoušky a popovídal o čemkoliv o Dakaru a třeba je trošku inspiroval aby zkusili tu výzvu taky.

Žádné komentáře:

Okomentovat