Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

čtvrtek 8. ledna 2015

Co to je WP, CP, ASS.... 2015

Protože i letos chodí dotazy od nových fanoušků Rallye Dakar na ty záhadné waypointy a jiné pointy, které zmiňujeme v popisu etap, tak jsem se rozhodl oživit na blogu pár let starý článek, který to myslím docela slušně vysvětlí...

Tak co to teda jsou ty WP, CP a další pointy...

 
Pro ty, kdo nesledují Dakar a jiné rallye, bývají tyto závody plné "tajných" zkratek a termínů, které často komentátoři používají ale jejichž význam někdy není úplně jasný. V každém blogu od roku 2007 se snažím některé z těch věcí vysvětlovat. Vždy je část lidí, kteří blog sledují, kteří o tom nic nevědí a tyto informace se jim hodí. Zkušení mohou tyto příspěvky přeskočit...Teď mě právě napadlo, že je čas napsat něco o významech označení trasových bodů, které se objevují na oficiálních mapkách trati, ve výsledkových listinách i v článcích...
Každá etapa (pokud nedojde k neutralizaci) má měřený úsek, kde se jede na rychlost. V takzvaných spojovačkách, neboli přejezdech, jde jen o to, aby jezdec ve stanovený čas dojel na stanovené místo a během přesunu nedělal dopravní přestupky, zejména nepřekračoval rychlost. I na přejezdech se měří rychlost tam, kde se to organizátorovi hodí a za překročení jsou tvrdé postihy včetně finančních. Na start (spojovačku nebo liaison) jsou jezdci vypouštění po určitých intervalech. První desítka v dvouminutových, druhá v minutových a od třetí desítky po půl minutě (ale někdy to ASO mění jak potřebují). Na některých etapách se startuje hromadně v řadách (opět když to ASO chce udělat). Každý jezdec ví, v kolik hodin má start a pokud na startu není, nikdo neřeší důvod a následuje penalizace. Pokud nedorazí na start do hodiny, je diskvalifikovaný. Měřený rychlostní úsek se nazývá speciál neboli rychlostní zkouška (termín z klasických rallye) a v pouštních rallye se označuje jako SS (Stage Special). Start speciálu se označuje DSS, cíl ASS. Jsou to zkratky z francouzského označení Departe Special Stage a Arrive Special Stage.
Na trati jsou elektronicky označené body (WP), kudy musí jezdec projet a kde se zaznamenává jeho čas. V těch místech nikdo nestojí, čas se prostě změří při průjezdu automaticky protože každý závodník je sledovaný speciální GPS a komunikačním rozhraním Iritrack, které dává zpětnou vazbu operačnímu centru. Dále jsou na trase body CP (check point), kde stojí pořadatelé a označují jezdci na kartičku vjezd do CP a po krátké přestávce pokračují dál v soutěži. Na CP bývá obvykle pití. Každopádně průjezd WP i CP je povinný. U CP je to jasné, protože dostávají razítko a u virtuálních bodů musí jezdec projet 250m kruh kolem toho bodu (WP) aby se průjezd zaznamenal do GPS. Často se WP a CP v daném místě spojí ale nemusí to být pravidlem a v minulosti byly situace, kde jezdci viděli CP a namířili si to k němu přímo a vynechali WP, ke kterému podle itineráře ještě měli dojet předtím než dorazili do CP. Některé WP jsou navíc skryté a jezdec o nich neví až dokud je neprojede. Za všechno, co se udělá špatně, jsou penalizace. Seznam je rozsáhlý a pamatuje snad na všechny situace. Někdy se stane, že se poškodí GPS a nebo se některý bod správně nezaznamená, pak následují protesty u komisařů v cíli a čekání na rozhodnutí do rána, jestli jezdec pojede s penalizací nebo bez a nebo nepojede vůbec (když neprojel moc bodů). Pokud situace vyžaduje, část trati se může "zneutralizovat", což znamená, že se tam nezávodí a vlastně jde jen o další spojovačku. To bylo třeba v Argentině v období záplav, kdy nebyla část trati průjezdná a tak na určitém bodě udělali záznam času a na jiném o desítky kilometrů dál se zase pokračovalo s měřením času. Po dojezdu do cíle bývají namátkové kontroly přesného průjezdu trati z GPS (v GPS je další záznam kudy jezdec jel) a pokud komisař zjistí, že jel někudy, kudy neměl, následuje pochopitelně penalizace. GPS je alfa a omega sledování jezdců a proto její vypnutí znamená konec. Jezdec, který si vypne GPS, v závodě končí. Pochopitelně se staly případy, že GPS selhala a závodníkovi byl potom čas počítán z CP průjezdů resp. dojezdu do cíle speciálu. Nicméně spolehlivost rallye GPS (která nemá mnoho společného s tím, co používáme v autech nebo na motorkách) je velmi vysoká. Už tři roky jezdci používají nový menší model s barevným displejem. Sentinel je zařízení, které dává signál řidičům aut a kamionů, že je někde před nimi motorkář. To samé funguje i opačně, řidič auta může upozornit motorkáře, který jede obvykle se špunty v uších, že se ho chystá předjet. K sentinelu je připojená extrémně hlučná siréna, která upozorní jezdce aby si dával pozor. Speedox je je dodatkové zařízení, které se používá v posledních asi šesti letech na Dakaru a které varuje jezdce při průjezdu v zóně, kde je omezená rychlost (např. při průjezdu vesnicí). Jezdec si jen zapne varování na jeden z dvou typů omezení (vyšší nebo nižší rychlost) a nemusí sledovat rychloměr, protože data o rychlosti si bere speedox z GPS. Jde to kombinovat s opakovačem úhlu (o tom někdy jindy) v jedné krabičce. Varování zazní dřív, než dojde k překročení limitu, takže je čas ubrat. Tohle zařízení se obvykle vyplatí, protože jeho pronájem je zlomek toho, co se platí za pokuty na rallye. Příště někdy se podíváme na navigaci a navigační přístroje a co je nového v této oblasti.

Původní článek: Blog Tomáše Kocandy, leden 2012
Zdroj: dakarrallye.blogspot.cz a facebook.com/dakar.cz

 

Žádné komentáře:

Okomentovat