Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

úterý 13. ledna 2015

Rozhovor s Ondrou Klymčiwem po 8. etapě

Rozhovor s Ondrou Klymčiwem po 8. etapě

Ondra před chvílí dorazil do bivaku v Iquique, předal motorku do péče mechanikovi a měl čas na krátký telefonický rozhovor...

TK: Tak jsem jedno ucho, co ten včerejšek, spojení se přerušilo, tak co tam bylo a co to tvoje koleno?

OK: Bylo to bahno, klouzalo to jako led, po pádu jsem ani nemohl zvednout motorku, klouzaly my nohy fakt jak na ledě. Odneslo to koleno. Nemůžu moc chodit, něco ruplo na levé straně cítím to až někam ke kotníku. Ale na motorce jezdit můžu, tam mi to nevadí. Takže OK.

TK: Zážitky z noční Bolívie? Užili jste si místní tanečnice? ;)

OK: No přesně tak, tanečnice a zábava, sedělo se na terase a popíjelo - prostě dakarská pohoda. Tak asi ne. V noci lilo jako z konve, celou noc kosa že si to nedovedeš představit. Teď jsme jeli týden v horku, teploty přes 40 stupňů a tady taková Sibiř. No hrůza. Bivak taky zima. Ubytovna pekelná. Nic neuschlo. Co mám povídat...

TK: Takže po nevábný noci přišlo krásný ráno...?

OK: Hned to začalo hádkou chilanů a bolivijce a vkládal se do toho i Coma, tlačili na organizátory že to nejsou podmínky na jízdu, ať to zruší nebo změní. Pořád lilo, teplota jeden stupeň nad nulou. Mlha. Salar plnej vody. Představ si, že oni řekli že prý se to vsákne. To když slyšeli ti místní, tak málem šli na ně pěstma. Naprostá blbost. Nic se nevsákne. Voda zůstává na té soli.
Startovalo se v řadách...

TK: Vzpomněls na svoje nedávné časy na sprintech, takže jsi zagumoval zadní pneumatikou aby se zahřála a vyrazil na čtvrt míle za 7s?

OK: Prostě jsem vypnul mozek a držel plnej plyn. Cítil jsem jak ten zadek lítá ve vzduchu a dělá hrozný věci ale jak ubereš, je zle. Snažil jsem se jet svojí stopu, když jedeš po nějaké projeté "cestě" tak je to pomalejší a blbě se z toho pak dostává. Musel jsem držet správný směr kvůli waypointům a i tak jsem jednou musel udělat korekci o 90° aby se mi načetl. Stačilo jet o stupeň nebo dva z kurzu a waypoint se ti nerozsvítil a najdi to na čistě bílé pláni, kde není podle čeho se orientovat. Chápu že tam lidi bloudili. Nebylo někde poznat co je salar a co obloha. od obzoru k obzoru. Mazec.

TK: Kolik ti to jelo?

OK: Moc jsem se nedíval ale tak 165km/h, protože jsem měl na ty dva dny jiný převod. Ale když vletíš v té rychlosti do stometrové louže vody na roztočenou pětku, tak to je efekt, jako když tě někdo popadne a zastaví. Šílený. Fakt šílený.

TK: Viděli jsme fotky jak mají motorky zasolený motory, spousta lidí podchlazených, někdo se tam rozsekal a hlavně - spoustě lidí to nestartovalo - nejen KTM ale i Hondy, Kawa..

OK: Problém s tou solí je v tom, že to zašvihá chladič tak, že to přestane úplně chladit. Ta voda vyschne, zbyde z toho takový cement a nechladí to. Na zastávkách jsem na to lil vodu a šťoural klackem aby to trošku šlo pryč. A včera jsem snad hodinu čistil chladič po etapě, kdo to neudělal, měl dneska asi fakt potíže. Továrna nasadila pilotům vysoký blatníky, takže všem šla ta slaná voda vysoko do chladičů a nejen tam - propláchne to celou motorku. Filtry byly totálně mokrý, proto to nestartovalo. Takže všechno dohromady.

TK: Každopádně jsi nasadil na salaru super tempo a co pak? Jaká byla etapa?

OK: Na bahně jsem se zase rozšvihnul. Bylo to asi ve 120. Celkem nic se mi nestalo ale děsně dlouho mi nešlo nastartovat - kvůli vodě ve filtru. Ta motorka byla obutá na dezertech a v tomhle bahně to bylo naprosto neovladatelný. Na cestách byly zase ty hnusný kameny, pevný kameny v zemi, který tě nakopávají. Někde mi vytekly tlumiče ale docela to pružilo takže v pohodě s tím šlo jet dál, horší bylo, že ten olej natekl na přední destičky a byl jsem bez přední brzdy. S tím se už moc střelba jet nedá. Motorka v bivaku měla snad o 10 kilo bahna a soli víc. Sůl je úplně všude.

TK: Mechanik už maká ne?

OK: Mechanik hlavně dorazil od kamionu, šli koupit nový šusplech, někde jsem něco trefil a urazil ho a nechal jsem ho tam. Málem mě omyli - víš co stojí nový? 1700EUR. Šusplech za padesát tisíc. To je mazec.

TK: A pak mi někdo bude povídat že ty naše na velký endura jsou drahý :)
Co oblečení? Koukal jsem, že to všichni snad pojali jako vyjížďku v létě do dun a ne horský masakry.

OK: Tak to souhlasím. Zima byla tak strašná, že se mi klepaly ruce, že jsem nemohl nahmátnout řídítka. Představ si, že se ti zimou třese hlava tak, že ti lítá obzor nahoru a dolů a nevidíš, kde je. Děsný. To bylo fakt na hraně. Jel jsem jen v hadrech jako jedu pořád. Většina co jsem viděl to samý. Sem tam někdo měl převlek nebo nepromokavou bundu, občas jiný rukavice. Ty jsem měl taky, to mě zachránilo. Měl jsem dvoje, tak jsem ty suchý dal dospod a druhý narval na ně. Bez těch druhých bych to fakt nedal. Ty podmínky dneska byly extrém. To asi nikdo nečekal - ani místní. Já jsem si v bivaku vyrobil takový overálek z pytle do popelnice, vyříznul jsem díry na ruce a hlavu a docela to fungovalo. Ale fakt to znamenalo obrovský rozdíl když by člověk byl oblečený pořádně. Nějak jsme tomu nevěnovali pozornost - byly spíš problémy s šíleným horkem a asi jsme si nepředstavovali, že to bude jako jet na Mt. Blanc na motorce.

TK: Každopádně dnešní jízdou jsi poskočil ve výsledkovce a trošku se utrhnul od dalších českých jezdců.

OK: Já bych asi mohl jet dneska ještě líp ale hodně jsem ztratil v tom závěru, říkali že prý je to rozrytý od kamionů a nemáme to jet naplno. Tak jsem jel celkem opatrně a dost ztratil. Ale začínám se lepšit ve výsledcích, taky už se dostávám do tempa a teď budu startovat zase s jezdci, kteří jsou třeba další výzva.. Určitě jsem rád, že to zatím funguje. Je to přece jen první Dakar, učím se a fakt to nejde srovnat vůbec s ničím, co jsem kdy jel. Je to naprosto jiná úroveň, náročnost, délky - všechno natažený na hranici možností. Tak bojujeme.

TK: Ondro díky a moc díky za video co teď nahrává Richard o dakarský motorce, myslím, že to bude pecka. Pozdravuj koho potkáš.





1 komentář:

  1. My jsme si sjednávali teď zase předtím než jsme se vydali do lesa i to POV a dochází mi tak nějak že tam by mi to asi stejně nikdo v případě nehody nevyplatil, že ano? Ona je to určitě nějaká jiná komunikace která je na straně výjimek, mám pravdu?

    OdpovědětVymazat