Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

středa 21. ledna 2015

Velký rozhovor s Ondřejem Klymčiwem po Dakaru 2015

Nechali jsme Ondru trošku odpočinout po 14 dnech závodění a před odletem domů ho trošku vyzpovídali...
 

Ondro, uvědomuješ si, že jseš hvězda a hlavně že budeš děsně slavnej? Jseš dakarský závodník který dokončil závod. Jseš psychicky připravený na desítky rozhovorů, besed, vystoupení na bálech, ve školách, v jeslích a tak? ;) Dělám si legraci ale fakt očekáváš mediální zájem?
Hvězda? Ale ne, nic tak velkého jsem vlastně nedokázal, tohle je všechno výsledek práce trenéra na fyzicku Ivana Svedíka a Karla Schedera který mě učí jezdit na motorce a zároveň se staral o motorku. Oba to jsou tvrďáci takže si ani neděkujem :D
Jsem fakt normální kluk z vesnice a nejvíc se těším na chalupu v Krkonoších :D
 
O tom mediálním zájmu si povíme něco za čtvrt roku. Už jsem to zažil a vím, jak to dokáže člověk semlít. A pro některé prostě budeš "namistrovanej čehůn" protože fandí jen Ivanovi nebo Štefanovi a přes to nejede vlak. Nemá smysl je přesvědčovat o tom, že jseš normální kluk a jen jsi se rozhodl dělat přípravu pořádně a věnovat se tomu, v čem chceš dosáhnout úspěchu a že to máš v povaze. Něco odjinud - nebylo by pro příště taktické mít v týmu dalšího jezdce a využívat týmovou strategii, funkce nosiče vody atd? Není to riziko a tlak na jednoho jezdce příliš velké?
 
Pochopitelně se to ve dvou lépe táhne. Je to jako v jiných sportech, každý chvilku tahá pilku. Jezdce mám připraveného, jen potřebuji sehnat prostředky.
 
Uvidíš, jaké budou nabídky a zájem o tebe, určitě jsi už také v něčím hledáčku... Ptám se účastníků, kteří tam byli poprvé vždy - chytila tě atmosféra Dakaru? Je to srovnatelné nějakým způsobem s čímkoliv z tvé závodní minulosti ať se týká sprintů nebo rallye? Můžou se menší rallye alespoň přiblížit a nebo srovnáváme F1 a krajskou soutěž?
 
Po pravdě jsem si nejvíc užil slavnostní zahajovací podium. Pak už tě to semele a musíš makat.. Můžeš někam zajít na pokec ale pokud chceš výsledek tak šetříš energii a skoro ani nemluvíš. Ani jsem si neprošel depo :D Je to jako F1 v poušti a prachu :) Atmosféra nejde popsat.
 
Tobě se letos až na pár vyjímek s vyteklou vidlí a následně nefungující přední brzdou vyhýbaly zásadní technické problémy nebo tě nedonutily zpomalit tak, že by to mělo velký vliv na umístění. Určitě to svědčí o kvalitě materiálu i mechanika. Teda kromě těch povolených šroubů v brejlích, to jste si asi vyříkali :) Ale napadlo tě někdy, že by přišel nějaký problém? Měl jsi ve výbavě nějakou kurtu, kdyby bylo potřeba někoho táhnout nebo se nechat táhnout třeba za čtyřkolkou apod? Myslels někdy na to, co by bylo, kdybys musel jet x set kilometrů nějakým nouzovým způsobem?
 
Tak kurtu jsem pochopitelně měl. Po pádu ze skály v Albánii bez toho už nikdy nikam nevyjedu :D Nad poruchou jsem vůbec nepřemýšlel, řešil bych ji až by přišla.. připravíš se na 99 věcí a přijde 100 a jsi v háji takže improvizace.. 
 
Čtenáři to možná neví ale pád ze skály v Albánii tě připravil o vítězství a je potřeba říct, že jsi tam nespadl jen tak, ale naštvaní místní pastevci ti tak trošku pomohli - byla to msta za to, že v předchozí etapě jim někdo zabil nějakou kozu. K bivaku ještě - jak jste odhadli materiál a výbavu, kterou jste na Dakar vezli? Bylo někdy něco potřeba shánět kromě dílů na opravy od KTM? Zradilo vás něco?
 
Nic krom dílů od KTM nebylo třeba takže Karel zaslouží pochvalu. Stejně jsem motorku odevzdal a šel v klidu spát, protože jsem věděl, že udělá úplně všechno proto, aby ve 4:00 zavrčela :) A všechno ostatní bylo od organizátorů.
 
Tohle je také obvyklá otázka na jezdce, kteří tam byli poprvé - určitě budeš mít pro případné „příště“ snadnější pozici z pohledu absolvování procedur u organizátorů. Myslíš, že už jsi na ně udělal dojem a budou vědět kdo jsi? A jiné týmy tě budou brát jako konkurenci? Nebo už jsi to zažil i letos?
Byl jsem překvapený, jak mě vnímají a dokonce mě v marathonské etapě jménem oslovil ředitel závodu. Bylo to příjemné, ta dřina za to stála. Věděl jak se jmenuju. A velké elitní teamy to vnímají také, i když jsi malej team, tak ale pokukují jaký máš pořádek, jak chodíš oblečený prostě úplně všechno a já musím říct, že to z naší strany bylo důstojné. Jsem na nás i trošku hrdý.
 
Další otázka ze série "pro nováčky" -  co ty říkáš na diváky v Argentině a Chile? Fandí každému nebo jen svým favoritům? Někde se mluvilo o tom, jak je zájem slabší a že už je tam Dakar omrzel a tak... Jak to vidíš z evropského pohledu ty?
Jedním slovem úžasný!!!! Fandí úplně každému a je jedno jakou má barvu pleti, národnost, značka motorky, pozice,........  To nikde nezažiješ, jsou šťasný za jednu hloupu fotku.. Pro nás je to nic ale pro ně vše. Když jsem dal po cílové rampě motorku na parkoviště, tak ty místní lidi líbali naši statní vlajku! Přiznejme si to jako Češi, kdo z vás to udělal? Oni nás prostě milujou a respektujou!
 
Letos se jezdilo dost vysoko. Měl jsi nějaké problémy s nadmořskou výškou? Bylo to znát na únavě?
Díky hypoxickému stanu musím říct, že jsem to poznal jen podle toho, že mi motorka nejela :D 
Kterou etapu bys nechtěl jet znova? Co ti přišlo jako největší masakr co se týká podmínek a co nejhorší z pohledu náročnosti jízdy, navigace apod?
 
Dal bych si tu co se mi nejvíc nepovedla a pořadně bych zaroštoval pod kotlem!!! :D
Etapy? Hmm... Je to jako s holkama, každá má něco :P
 
Klasická otázka - co navigace podle roadbooku? Jak hodnotíš kvalitu roadbooků a vůbec
fungování navigace, projíždění waypointů a celý ten systém, který ASO léta piluje když to srovnáš s Řeckem, Albánií nebo Marokem?
Navigaci si troufám za letošní rok označit jako poměrně jednoduchou. Kvalita roadbooku dobrá až na pár etap kde nebylo značené nebezpečí.. Takže šest plná a najednou vracák,  tak na dvoudítě s odřenejma ušima.. Merzouga rally pro mě byla opravdu těžká navigací.. Dakar ne.
 
Letos i elitní piloti komentovali trať, že to bylo víc cross country než rallye ale zase se jezdilo rychle. Kdyby se ti na Dakaru letos mohlo splnit jedno přání, co by to bylo? Třeba teplná sprcha v prvním bivaku nebo přítelkyně v cíli apod?
Konec se dojížděl na nějaké autocrosové trati.. Tím, že to bylo zkráceno a už se tam nejelo na čas tak jsem tam jel pro diváky totální kotel.. Pak bych ale nejraději zavřel oči a měl před sebou svého syna. Ale po pravdě bych to emočně neustál...
Mě se moje letošní přání splnilo asi na 1000% všichni z teamu jsou v pořádku a mě se celkem zadařilo tak co víc si přát..
Nikdo si nedovedeme představit emoce, které se uvolní po 14 dnech, kdy jedeš nejtěžší rallye na světě a dojedeš do cíle, stojíš na té rampě. Dokázal jsi to.
Je asi brzo mluvit o tom, co by mohlo být příště ale můžeš něco naznačit?
 
Já bych si Dakar 2016 moc přál ale je to o partnerech a lidech kteří mi pomáhají. Nevím kdo do toho se mnou půjde znovu.. 
 
Na tohle jsem se ptal všech - otázka na odlehčení - byly argentinské nebo chilské steaky lepší než u nás? Budeš vzpomínat na pověstné grily a vůbec grilování v měřítku, jaké neznáme? Fakt je to jejich maso lepší? A nebo jsi to ignoroval? V Argentině asi není moc výhra být na zdravé stravě jako jsi ty – k večeři proteionový shake a hrst suplementů? Kolik jsi vážil cestou tam a kolik teď?
Tak bez legrace, maso je tu nejlepší na světě.. Cpal jsem se jím skoro pořád :D Strava je extrémně duležitá, byl jsem pochopitelně celou dobu bez smaženého, alkoholu a sladkostí..
 Možná jsem dokonce přibral, když se to v bivaku nedalo jíst, měl jsem úžasně navařeno od táty v našem karavanu.
 
Ten tác se zeleným čímsi v kelímku jsme všichni viděli ;) Ale jinak prý to letos nebylo nejhorší, protože bolivijské jídlo bylo jen jednou a chilské se zlepšilo oproti minulosti. ;)
Na všechno jsi asi byl připravený ale kdybys řekl jednu věc, která tě fakt šokovala, překvapila... co by to bylo?
Nebyl jsem připravený na to co všechno pro mě je team a hlavně rodina schopná udělat. Je to až neuvěřitelné.
 
Kdybys mohl mít něco z toho, co mají profesionální tovární týmy, co by to bylo? Kde vidíš rozdíl, na co se zaměřit? Co myslíš, že je hodně dobré a pomohlo by to, kdybys to měl taky? Víc lidí, víc techniky, lepší zázemí nebo informace atd?
 
Určitě informace o trati -viz ten WP, který našel jen někdo nebo díky tomu, že tam někdo viděl továrního jezdce a jel tam taky. Tyhle věci se dělají fakt schválně aby továrny měly náskok proti ostatním. Občas by bylo fajn mít víc koní ale s tím je zase problém s životností motoru i pneumatik, takže jsem spokojený. Ale některé ty informace, které měli jen někteří, bych chtěl mít. :)
 
Jak je možné, že když je hlášená etapa v dešti, maratonský bivak a následující den bouře a teploty lehce nad nulou, jede většina startovního pole jako kdyby jeli do pouště kde je 40C. Tolik podchlazených, naprosto nepřipravených jezdců – bylo to doslova šokující. Honda profesionálové si balí nohy do igelitových pytlů na odpadky. A naproti tomu jezdci z malle moto mají nepromoky, návleky na hefty, teplé rukavice. Má to nějakou logiku?
Víš ono je důležité si rozmyslet, co si tam vůbec povezeš. Když něco chybí, tak tam už to rychle nedoplníš. Tohle jsou opravdu velké hory a ani Alpy bych s tím neporovnával. Chvilku je teplo pak zaprší přijde bouřka a je o 15 stupňů méně... Není to výlet. Někteří to podcenili a hodně.
Co se týče pořadatele měl zrušit solné jezero a také poslední den v blátě. To byl fakt nesmysl
 
No jo, ale čím byly horší podmínky, tím jste všichni CZ a SK jeli líp. Na solném jezeře jsi měl na prvních waypointech druhý nejrychlejší čas. Pomohlo ti to, je to vidět na grafu posunu v pořadí.
Když jsme u ostatních, byla cítit typicky česká nebo česko-slovenská rivalita. Nebo dokonce závist? Jak to bylo? Co bys vzkázal fanouškům konkurenčních týmů z CZ/SK co se týká vztahů v bivaku atd? 
 
Já tyhle věci nějak neřeším. Jedu si svoji vodu a pozdravim úplně každého. Jestli mě někdo nemá rád, i když mě třeba ani nepoznal ani jsme spolu nikdy nemluvili, tak to je klasika a je fuk, jestli jsou ti lidi od nás nebo z ciziny. Jsou takoví. Já neměl žádné špatné pocity, bavím se s každým.

Vzpomeneš si někdy na to, že jsi před řadou let „soutěžil“ v rallye na 1100GS? Dneska jsi dakarský závodník a úspěšný. Napadlo by tě někdy, že budeš stát na podiu a mít za sebou jeden z nejtěžších ročníků Dakaru? Je to vůbec srovnatelné třeba se závoděním ve sprintech?
No že bych stál na podiu Dakaru, tak to teda vůbec ne - ale myslím, že by to mohl být impuls pro lidi.. Nemyslím, jen závody na motorce ale celkově ve sportu. Nikdy není pozdě začít :)
 
Co si myslíš o kategorii Malle Moto? Thomas Berglund se pohyboval v pořadí jen pár míst za tebou. Umíme si představit, co to je za výkon, jet v kategorii bez asistence takhle dobře? Byl jsi se tam někdy podívat jak tam fungují? Je to jiný svět?
Thomas je opravdovej "Dakarák". Smekám před ním hluboce.. K malle moto je potřeba nejméně dvakrát takové štěstí. Musím říct, že když jsem mu tam donesl poprvé svačinu a ovoce, aby se trošku osvěžil po etapě, tak byl překvapený. Oni nemají moc času nazbyt a když dodělají práce na motorkách tak v cateringu už to je probrané.  A hele, abych řekl pravdu, nechal bych ho i spát u nás v obytném autě. :) Jsou to drsňáci.
 
Ondro, díky moc, dneska máte přijetí na ambasádě, tak si to užij a jménem všech fanoušků děkuji za rozhovor.
 
Poznámka: Ondra mi pak ještě psal, že uvažuje o podobné akci, jako proběhla párkrát v minulosti - vydražit helmu a bundu z Dakaru pro nějakou dobrou věc. Materiál se vrací až v únoru, takže bude dost času to promyslet. Napsal jsem krátkou zprávičku na FB a obratem se mi ozval Ivo Kaštan, který kdyby byla dobročinná aukce, by se rád přidal a dal do ní třeba svůj nikdy nepoužitý tovární komplet oblečení KTM teamu Rally Gauloises, které se pravděpodobně nedá už nikde sehnat. Možná by se přidali další a ukázali, že čeští motorkáři se dokáží domluvit mezi sebou a udělat něco, z čeho by třeba nějaká škola, domov dětí apod, mohl mít užitek. A některému sběrateli by udělaly ty věci radost. Myslím, že to je dobrý nápad a měl by se podpořit.
 
 
Backlink: dakarrallye.blogspot.cz
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat