Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

čtvrtek 10. ledna 2013

DAKAR 2013 - ETAPA 06



ARICA - CALAMA
Dnešní etapa je první v Chile a vede závodníky do pouště Atacama. Dvě třetiny trasy budou v dunách ale písek je tam odlišný - tmavší, jemnější a mnohem více fešfeše. Speciál je rozdělený na dvě části, mezi kterými je neutralizovaná zóna. Tam závodníci jen projedou a na konci té zóny budou startovat s časovými rozestupy v jakých přijeli na začátek té neutralizace. Očekává se opět mimořádně náročný den, etapa je velmi dlouhá (331km spojovačky + 454km speciál) a je téměř jisté, že spousty údolíček plných písku feš-feš budou proklínat. Většina jezdců bude unavených a náročné to bude zejména pro ty, kdo v předchozích etapách měli nějaké náročnější pády. Dnes to bude opravdový test odolnosti jezdce i strojů. Navíc v závěru etapy přijdou typické horské oblasti (s výškou až 2000m) plné kamení, takže je na co se těšit (v televizi) a čeho se obávat (za řídítky).

Včerejší etapu vyhrál David Casteu, jeden z "veteránů" Dakaru, který dokázal předjet svého krajana Oliviera Paina a španělského jezdce J. P. Garciu. Na startu je celkem 151 motocyklů. Bohužel mezi nimi není náš Honza Veselý, který včera ve vysílání Eurosportu popsal co se stalo a proč mu nebylo umožněno startovat.
Jak asi víte, předevčírem v dlouhé etapě v dunových polích skončil 30km před cílem speciálu s nepojízdnou motorkou. Rozpadla se mu zapalovací cívka a svíčka nedávala jiskru. Pět hodin čekal na někoho, kdo by mu pomohl dostat motorku do cíle. Podle reglementu je naprosto možné odtáhnout nepojízdný stroj za jiným závodním vozidlem. Pomohl mu T. Vrátný s kamionem, za kterým táhli nepojízdnou motorku. Bohužel došlo k tomu, co se v těchto případech běžně stává (i při vlečení za autem, natož za kamionem) - při jízdě v poušti se musí udržovat určitá rychlost, nejde jet krokem jako někde na rovině, jinak to auto prostě jet nemůže. A změnami rychlosti kurta nebo lano příšerně škube. Honza při jednom takovém škubnutí z motorky spadnul ale ve zpětných zrcátkách kamionu byl vidět jen prach, vůbec netušili že ho ztratili. Jenže motorka byla pořád přivázaná ke kamionu a lítala v kotrmelcích za autem a ačkoliv byla do té doby naprosto nepoškozená (s vyjímkou nefungující cívky), tak jí během několika set metrů vláčení totálně zničili. Utrhli nádrže, kapotáže, přístrojový stromeček a rozbili antény atd. Nicméně nějak těch 30km do cíle speciálu dojeli a Honza sedící na motorce projel cílem. Myslel si, že touto operací minul nějaké waypointy ale měl je všechny, protože v těch posledních 30km už žádné nebyly kromě toho cíle. Potom ale následoval přejezd po silnici asi 400km do bivaku. Přišlo jim jako extrémně nebezpečné jet s neosvětlenou zničenou motorkou na laně za kamionem v noci a tak naložili motorku na korbu a do bivaku jí dovezli. A to je ten problém. I když ještě večer sportovní jury dala Honzovi roadbook na další den a jasně mu řekli, že to není problém, protože speciál dokončil po ose, ráno už to problém byl. Honza s kolegy pracovali celou noc. Vůbec nespal a opravili motorku tak, že mohla dopoledne startovat. Jenže jury mu řekla, že porušil pravidlo že naložení soutěžního vozidla na jakékoliv jiné vozidlo je porušení regulí a startovat nemohl.
Je to pochopitelně podle reglementu. Již mnoho let platné pravidlo (možná dokonce úplně od počátku historie rallye) 24P3 motocyklového reglementu jasně říká, že v případě přepravy jezdce nebo jeho stroje na palubě čehokoliv (auta, dodávky, vrtulníku..) je příčinou diskvalifikace. Možná jste mohli v televizi vidět jezdce, kterým došel benzín, jak si jdou třeba s PETkou do cíle pro litr benzínu etapy pěšky a pak zase zpátky do pouště. To není proti pravidlům ale kdyby jezdce někdo svezl, tak je diskvalifikovaný. Stejně tak soutěžní stroj může být do cíle dotažený, dotlačený nebo klidně přitažený na kurtě přímo řidičem (možná jste viděl staré záběry jak Luc Alphand táhne své auto do cíle speciálu. To je v pořádku. Tažení za jiným soutěžním vozidlem v závodě také není problém. Ale závodní vozidlo se nesmí naložit na žádné jiné vozidlo a transportovat jinak než po ose. Viděli jste před pár dny, jak asistence táhne auto s utrženým podvozkem na laně? Pokud ho takto dovlečou do cíle, tak se nic neděje, mohou ho v noci opravit a další den startovat. Kdyby ho odvezli, končí. Bohužel přesně to se stalo Honzovi.

Myslím si, že kdyby kilometr před bivakem motorku shodili dolů a do bivaku jí přitáhli na kurtě, tak i kdyby jury věděla, že většinu spojovačky netáhli z bezpečnostních důvodů motorku po ose, tak by to nevadilo a nevyloučili ho. Bohužel to "projetí cíle etapy" bylo v tomhle případě jednoznačné a asi neměli jinou možnost. Co ale je úplně zbytečné, že se Honza ještě večer ptal, jestli to je nebo není problém a bylo mu řečeno, že není a že startovat bude. Proto po tom očistci v poušti celou noc makali a opravovali stroj aby se ráno dozvěděli, že pravidlo bude uplatněno a startovat nebude. To mi přijde hodně tvrdé.

Žádné komentáře:

Okomentovat