Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

úterý 15. ledna 2013

Navigace na rallye - jak se to dělá

Napadlo mě, že trošku opráším starý článek o navigaci na rallye a o použití roadbooku z mého starého blogu. Je tady plno nových čtenářů (a na facebooku taky), pro které to možná není úplně známá věc a třeba si to rádi osvěží i ti, kdo sledují dakar delší dobu...

Pro ty, kdo nesledují Dakar a jiné rallye, bývají tyto závody plné "tajných" zkratek a termínů, které často komentátoři používají ale jejichž význam někdy není úplně jasný. V každém blogu od roku 2007 se snažím některé z těch věcí vysvětlovat. Vždy je část lidí, kteří blog sledují, kteří o tom nic nevědí a tyto informace se jim hodí. Zkušení mohou tyto příspěvky přeskočit...Teď mě právě napadlo, že je čas napsat něco o významech označení trasových bodů, které se objevují na oficiálních mapkách trati, ve výsledkových listinách i v článcích...
Každá etapa (pokud nedojde k neutralizaci) má měřený úsek, kde se jede na rychlost. V takzvaných spojovačkách, neboli přejezdech, jde jen o to, aby jezdec ve stanovený čas dojel na stanovené místo a během přesunu nedělal dopravní přestupky, zejména nepřekračoval rychlost. I na přejezdech se měří rychlost tam, kde se to organizátorovi hodí a za překročení jsou tvrdé postihy včetně finančních. Na start (spojovačku nebo liaison) jsou jezdci vypouštění po určitých intervalech. První desítka v dvouminutových, druhá v minutových a od třetí desítky po půl minutě. Na některých etapách se startuje hromadně v řadách. Každý jezdec ví, v kolik hodin má start a pokud na startu není, nikdo neřeší důvod a následuje penalizace. Měřený rychlostní úsek se nazývá speciál neboli rychlostní zkouška (termín z klasických rallye) a v pouštních rallye se označuje jako SS (Stage Special). Start speciálu se označuje DSS, cíl ASS. Jsou to zkratky z francouzského označení Departe Special Stage a Arrive Special Stage.

Na trati jsou elektronicky označené body (WP), kudy musí jezdec projet a kde se zaznamenává jeho čas. V těch místech nikdo nestojí, čas se prostě změří při průjezdu automaticky protože každý závodník je sledovaný speciální GPS a komunikačním rozhraním Iritrack, které dává zpětnou vazbu operačnímu centru. Dále jsou na trase body CP (check point), kde stojí pořadatelé a označují jezdci na kartičku vjezd do CP a po krátké přestávce pokračují dál v soutěži. Na CP bývá obvykle pití. Každopádně průjezd WP i CP je povinný. U CP je to jasné, protože dostávají razítko a u virtuálních bodů musí jezdec projet 250m kruh kolem toho bodu (WP) aby se průjezd zaznamenal do GPS. Často se WP a CP v daném místě spojí ale nemusí to být pravidlem a v minulosti byly situace, kde jezdci viděli CP a namířili si to k němu přímo a vynechali WP, ke kterému podle itineráře ještě měli dojet předtím než dorazili do CP. Některé WP jsou navíc skryté a jezdec o nich neví až dokud je neprojede. Za všechno, co se udělá špatně, jsou penalizace a za neprojetí více bodů i diskvalifikace. Seznam je rozsáhlý a pamatuje snad na všechny situace. Někdy se stane, že se poškodí GPS a nebo se některý bod správně nezaznamená, pak následují protesty u komisařů v cíli a čekání na rozhodnutí do rána, jestli jezdec pojede s penalizací nebo bez a nebo nepojede vůbec (když neprojel moc bodů). Pokud situace vyžaduje, část trati se může "zneutralizovat", což znamená, že se tam nezávodí a vlastně jde jen o další spojovačku. To bylo třeba v Argentině v období záplav, kdy nebyla část trati průjezdná a tak na určitém bodě udělali záznam času a na jiném o desítky kilometrů dál se zase pokračovalo s měřením času. Po dojezdu do cíle bývají namátkové kontroly přesného průjezdu trati z GPS (v GPS je další záznam kudy jezdec jel) a pokud komisař zjistí, že jel někudy, kudy neměl, následuje pochopitelně penalizace. GPS je alfa a omega sledování jezdců a proto její vypnutí znamená konec. Jezdec, který si vypne GPS, v závodě končí. Pochopitelně se staly případy, že GPS selhala a závodníkovi byl potom čas počítán z CP průjezdů resp. dojezdu do cíle speciálu. Nicméně spolehlivost rallye GPS (která nemá mnoho společného s tím, co používáme v autech nebo na motorkách) je velmi vysoká. Letos jezdci používají nový model s barevným displejem, který kombinuje kromě GPS a Iritracku i Sentinel a Speedox. Sentinel je zařízení, které dává signál řidičům aut a kamionů, že je někde před nimi motorkář. To samé funguje i opačně, řidič auta může upozornit motorkáře, který jede obvykle se špunty v uších, že se ho chystá předjet. K sentinelu je připojená extrémně hlučná siréna, která upozorní jezdce aby si dával pozor. Speedox je je dodatkové zařízení, které se používá v posledních letech na Dakaru a které varuje jezdce při průjezdu v zóně, kde je omezená rychlost (např. při průjezdu vesnicí). Jezdec si jen zapne varování na jeden z dvou typů omezení (vyšší nebo nižší rychlost) a nemusí sledovat rychloměr, protože data o rychlosti si bere speedox z GPS. Varování zazní dřív, než dojde k překročení limitu, takže je čas ubrat. Tohle zařízení se obvykle vyplatí, protože jeho pronájem za 120EUR je zlomek toho, co se platí za pokuty na rallye. Příště někdy se podíváme na navigaci a navigační přístroje a co je nového v této oblasti

1 komentář:

  1. Ja používam navigacia ako v aute tak aj na nejaké športy a je to teda super. Ja napríklad aj keď tú trasu poznám, tak si ju radšej predsa len s online prevádzkou zapnem a potom viem, čo by sa mohlo za nebezpečenstvo na ceste diať.

    OdpovědětVymazat