Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

středa 7. ledna 2015

Na otázky dnes odpovídá - závodník Zdeněk Gottvald

Na otázky dnes odpovídal jeden z českých nováčků v závodě, Zdeněk Gottvald.

Zdeněk je zkušený závodník, který se závoděním na motocyklech zabývá profesionálně. Má za sebou mimořádné úspěchy ve vrcholových soutěžích a start na nejtěžší rallye světa je další úrovní v jeho kariéře. Startuje s podporou týmu Bianchu Prata, což je zkušený tým s kvalitním zázemím. Zdeněk se narodil v roce 1970 a jeho největší dosavadní úspěchy byly pětinásobné první místo na ME, třetí místo ve World Trophy a po jednom druhém a třetím místu na šestiděnní v klubech. 23x je mistr ČR a je juniorský vicemistr světa. V sezóně 2014 startoval na italské Baja. CAMS a ME ale také absolvoval operaci kolene.

23 x mistr ČR jednotlivců
5 x mistr ČR družstev
4 x mistr SR družstev
2 x mistr Evropy jednotlivců
5 x mistr Evropy družstev
5 x vicemistr Evropy
2 x 3.místo na ME
1992 vicemistr světa v juniorském Trophy týmu Austrálie
1994 3.místo na Šestidenní v Trophy týmu USA
2005 klubové Teamy ISDE 2.místo Slovensko
2006 klubové Teamy ISDE 3.místo Nový Zéland

TK - Tomáš Kocanda
ZG - Zdenek Gottvald

TK: Tak jak se ti jede na nejtěžší rallye světa? Jsou to jen kecy, že to je nejtěžší nebo to vnímáš že to tak fakt je?
ZG: Jel jsem spoustu náročných závodů ale opravdu tento je nejtěžší. Vnímám ho jako další zkušenost.

TK: Můžeš srovnat tempo závodu s něčím jiným, co jsi jel v kariéře? Jaké kategorie jezdců kolem sebe na Dakaru vidíš? Jsou to blázni, bezmozci, profesionálové, turisti? Jak to vnímáš podle toho kde jsi zatím v rallye jel a koho předjížděl nebo kdo tě předjížděl?
ZG: Myslím, že tu jsou jenom profíci ale je pravda, že někteří jezdí bezmyšlenkovitě. Vzhledem k tomu, jak se práší, tak se moc špatně předjíždí.

TK: Jaké je vaše týmové zázemí? Kdo se o tebe stará, koho tam máte, s kým jedeš atd?
ZG: Domluvil jsem se s dlouholetým kamarádem Pedrem Mianchi Pratou. Dává mi zázemí a všechno co s tím souvisí. Pedro jel Dakar už 7x a vždy dojel, tento rok se věnuje jezdcům v týmu. Jedeme tam čtyři - kromě mě ještě jeden kluk z Kolumbie a dva jezdci z Chile.

TK: Letos jsou víc odlišné trasy pro motorky a auta včetně maratonských etap a bivaků. Máš z toho dobrý pocit nebo ne? Myslím prostě že kdyby bylo potřeba tak kamion zezadu nepřijede. A vůbec, dojelo tě zatím nějaké auto zezadu? Jaké z toho máš pocity? Berou ohledy na motorkáře nebo pípne sentinel a když se neuklidíš, tak je po tobě?
ZG: Ano, s autama jsem se potkával. Byly tam místa, kde jsem měl velký strach, bylo to v takovém prachu, že jsem nevěděl, kde zrovna vylítnou. Jinak nemám problém. Druhý den u mě zastavovali a dávali mi napít.
 
TK: Jaké jedeš pneumatiky a kolik ti vydrží kilometrů?
ZG: Spotřeba je velká, je to různé podle terénu.

TK: Co tvoje motorka? Jseš s ní spokojený nebo už je teď jasné, že by to chtělo v něčem vylepšit? Jaké používáš vybavení atd?
ZG: S motorkou jsem spokojený, je to osobní stroj Pedra. Nejsem náročnej, umím si poradit s každým strojem :-)

TK: Jak vnímáš další tváře z CZ a SK na startu z pozice nováčka v rallye? Jak se k tobě chovají "veteráni" z našich zemí a případně zahraniční jezdci? Machrují nebo jsou kamarádi?
ZG: Já si myslím, že žádná rivalita mezi námi nepanuje a jsme všichni v pohodě. Se vešma jezdcema co startují letos na Dakaru bývám ve spojení i během roku a jediný, kterého neznám, je Ondřej ale i on je jistě fajn kluk. David Pabiška mi pomáhal od začátku uskutečnit start na rallye, radil mi a jezdili jsme spolu v reprezentaci. Některý ty kluky z jiných zemá taky znám, jezdili jsme spolu svět.

TK: Přijde ti, že se jede letos od startu naplno nebo si jezdci nechávají nějaké rezervy, protože první dny se dá hodně ztratit a velmi málo získat a nebo naopak bojují o startovní pozice v dalších etapách?
ZG: Tohle je závod o výdrži. Je dlouhý a tak určitě na začátku to chce nebláznit a nevyčerpat se. A to je právě ono - v tomhle závodě můžou jet jen zkušení jezdci. Každý má ale svojí strategii jak nejlíp a nejdéle vydržet. Vyhořet může i ten nejlepší, tady je taky potřeba mít štěstí.

TK: Jaký máš pocit z diváků? Nabíjí tě povzbuzování na trati? Motivuje tě to?
ZG: Diváci, fanoušci a přátelé mě pohání, dodávají mi sílu bojovat. Jsem opravdu rád za každou podporu. Je velmi důležité vědět, že nejsem sám. A také jim za to velmi děkuju.

TK: Dneska zemřel jeden z polských motorkářů, pravděpodobně nevydržel tu zátěž. Jak vnímáš fakt, že jedeš v závodě, kde opravdu hrozí riziko, že se něco může stát? Na to druhé etapě jsi měl nějaké potíže, o co šlo? A ovlivnilo to tvojí jízdu potom? Třeba že bys už fakt nechtěl jet na chvostu v mega prachu apod?
ZG: Ano, byla to smutná zpráva. Já myslím, že můžu zemřít na jakémkoliv závodě, tenhle sport je prostě můj život a jedu s tím rizikem. Jsem ale opatrnější než když mi bylo 30 let, cítím zodpovědnost vůči rodině. Od začátku mě pronásledovaly samé problémy - vypadli nám sponzoři, pak se na zahájení ucpala hadička k benzínu a pomáhal mi to opravit David Pabiška, byl jsem už fakt zoufalej že snad ani neodstartuju. První den to zase zlobilo, jelo se mi špatně ale jak jsem dojel, tak jsme všechno vyměnili. Druhý den byl fakt těžký, jen jsem vjel do etapy tak mi odešlo čerpadlo benzínu a musel jsem jet tak maximálně 40-50km/h, bylo to fakt těžký tu trasu takhle projet. Pak jsem zjistil, že část speciálu zrušili a opravdu jsem si oddechl. To sluníčko a prach, bylo to šílený. Nemohl jsem se vůbec ochladit když se jede do 50km rychlosti. Třetí den byl zase náročný, protože jsem musel předjet ty pomalé závodníky zase v prachu tak, abych se dostal na to 41. místo. Zítra ve čtvrté etapě snad pojedu víc vpředu, tak to bude jistě lepší. Doufám, že motorka už konečně pojede, jsem rád že mi jí Pedro zapůjčil, jede se mi na ní dobře, má jí pěkně udělanou. Myslím, že to už ze mě trošku spadlo a teď si to začnu konečně užívat.

Rozhovor zprostředkovala Zdeňkova přítelkyně Žaneta, které tímto děkuji za ultra rychlé zajištění odpovědí. Doufám, že zůstaneme ve spojení a budeme mít šanci informovat o tom, jak mu jde závod, co prožil a třeba přijdou i nějaké fotky. Jsem rád, že se podařilo "navázat spojení".

Myslím si, že když si to přečtete, tak vám bude jasné, že i tento závodník si zasluhuje vaší pozornost. Rozhodně umí bojovat, už jen proto, že včera startoval ze 140. místa a dokázal přeskočit 100 jezdců v pořadí na trati, kde se moc dobře nepředjíždělo!!!
 
Zdroj: Blog Tomáše Kocany o Rallye Dakar dakarrallye.blogspot.cz a facebook.com/dakar.cz

 

 

1 komentář:

  1. Zdenek je frajer co dokázal a ještě dokáže. Držím palce a děluji Tomášovi za super zprávy, komentáře a rozhovory

    OdpovědětVymazat