Po včerejší maratonské etapě v bivaku bez vybavení a mechaniků (což se mimochodem u profesionálního týmu KTM absolutně minulo účinkem, protože jejich servisní kamion čekal na závodníky po změně trasy v cíli, takže mohli odservisovat motorky týmových jezdců ještě předtím, než dorazili do bivaku, takže to byl bič na ty, kteří svůj servisní tým v cíli neměli - zejména amatérské jezdce a malé týmy), startuje dnes prořídlé pole motorkářů na 259km spojovačku a 259km speciál. Startuje se v Pampa Blanca a cíl je v okolí dun Nazca. Jsou to obrovské duny, informace z médií, že nejsou vysoké, není tak docela pravdivá. Jsou 2x vyšší než to, čím zatím jezdci museli jet! Dvacet kilometrů v tomto dunovém poli bez jasných cest bude masivní zkouška navigace i odolnosti lidí a techniky. Je to nová Mauritánie - což uvidíme v televizi. Na startu by mělo být 106 motorek a 13 quadů. Start se před chvílí posunul o více než 50km (opět z důvodu rozvodnění koryt potoků). Takže speciál bude poměrně krátký.
Přiznám se, že není den, kdy bych nenašel něco v organizaci, co mi připomene, že letošní závod je postavený tak, aby tovární týmy měly co nejvíce výhod a jejich profesionální (placení) piloti měli co nejméně důvodů nadávat a malé týmy a soukromí jezdci, kteří si Dakar berou jako životní sen a celý rok na něj sháněli peníze, byli co nejdříve venku a pokud možno neotravovali profesionály, kteří by se mohli naštvat a třeba příští rok nedorazili.. Prostě přesně tak mi to přijde. Pokud udělám maratonskou etapu "jako v roce 2007 ve Foum Zguid v Maroku" tak přece zařídím, aby motorkové týmy s asistencí, která dorazí do cíle dříve než motorkáři, nemohla poskytnout servis svým jezdcům potom co skončí závod a než dojedou do bivaku, jinak se celá myšlenka maratonu vytratí! Jediné tedy, co mohlo Comovi, Despremu nebo dalším profesionálům způsobit včera obtíže by bylo to, že neměli v cíli své maséry, klimatizované obytné vozy a extra jídlo. Motorky měli odservisované ještě předtím, než do bivaku dojeli, na rozdíl od "normálních" jezdců. Mimochodem, ještě předloni ukazovali stan, ve kterém spí Despres a letos? Obytné auto se vším komfortem jak na MX závodech. Příští rok bude mít obytný kamion s dvoumetrovou plazmou v obýváku a vanou s perličkovou koupelí jako Robby? Nezlobte se, ale co je moc, to je moc...
Naprostý souhlas, soutěž se posunula úplně mimo původní myšlenky zakladatele Sabina.
OdpovědětVymazatNjn, je to bohužel byznys, pořadatelé na tom chtějí vydělávat. Neexistují nějaké amatérské rally kde se jede sám a jen "s bednou" ?
OdpovědětVymazatA co Africa Race?
OdpovědětVymazatJasně že takové rallye existují - třeba jen v Africe se jede Africa Eco Race, Heroes Legend, Intercontinental Rally, Rallye de Maroc nebo teď právě Budapest - Bamako (Bissau)... Některé jsou více sportovní, některé více jako "na dojetí"
OdpovědětVymazatAle problém u všech je, že mají téměř nulové pokrytí v médiích (když nepočítám tiskové zprávy) a naprosto nulové pokrytí v televizi. To je hlavní výhoda Dakaru. Média...
Jinak média = více peněz = možnost např. používat vrtulníky = vyšší šance na záchranu v případě problému. To vidím jako hlavní výhodu vyššího rozpočtu, tedy dražších závodů oproti těm nízkorozpočtovým.
A ta aktuální Budapešť je spíše "výletová", že se moc startovní pole nežene dopředu, ne? Např. oproti Africa Race...
OdpovědětVymazatJasně, je to na dojetí... ale taky to má dost silný humanitární cíl...
OdpovědětVymazatHumanitární? Lze se o tom cíli někde dočíst v ENG?
OdpovědětVymazathttp://www.budapestbamako.org/en
OdpovědětVymazatno tak to samozřejmě logiku nemá (ten servis), ale pokud vím, tak rozevírání nůžek mezi profíky a amatéry není zdaleka specifikum až posledních Dakarů. Byl jsem se dvakrát na Dakaru podívat. A když si vzpomenu, jak v evropských částech [jutu klainšmitovou] vozili do hotelu a [šlesr] měl obytnej kamion se sprchmama ... taky jsem se o tom bavil s Olinem Bražinou a ten popisoval v podstatě to samé. Kolem jednoho profíka se točilo dalších 20 lidí. Servismani, maséři, kuchaři, promotéři, apod... asi z pohledu evropanů to šlo malinko dolu, ale pořád ten poměr nebude zrovna jinej ...
OdpovědětVymazatNo něco bylo běžné vždycky - nakonec i amatérští jezdci na prvním Dakaru v jižní Americe spali díky sponzorům v kvalitních hotelech, zahráli si třeba golf v B.A. apod. I na Heroes Legend účastníci spali po hotelech kde to šlo. Ale mám dojem že infrastruktura v Argentině, Chile a Peru je prostě nesrovnatelná s Mali, Mauretánií nebo Senegalem a ty bivaky byly mnohem horší než jsou teď tady a dostupnost věcí taky nebyla taková (tady se prostě zajede do města na normální nákup, to třeba v Mauritánii tak stejně dobře nejde).. Rozhodně ale i špička v bivaku spala ve stanech nebo společném stanu a teď už spousta lidí má obytňák a jsou to i malé týmy co mají 2 jezdce například.
OdpovědětVymazat