Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

středa 8. ledna 2014

Neveselá situace Jana Veselého a další zprávy

Jak jste asi četli, Jan Veselý včera skončil doslova ve "slepé uličce" v neprůjezdném skalním kaňonu spolu s asi dvaceti dalšími, které tam poslal organizátor z vrcholu toho nejvyššího kopce a odkud nebylo návratu. V noci část z nich zachránili vrtulníkem do bivaku a část spala u motorek, protože v noci už vrtulník nelétal.
Z dalších zpráv od dalších lidí se dozvídáme, že celá ta situace byla ukázkou nezvládnuté práce organizátorů. První tři nebo čtyři motorky, které se do té špatné rokle pustili, tam jeli po navigační chybě. V té skupině byl i Ruben Faria, který to odnesl těžkým pádem. Další motorkáři, kteří s ním čekali na přílet vrtulníku, dostali pak své stroje zpátky nahoru, protože motorky "zahodili" podstatně výš, odkud se společným úsilím po asi dvou hodinách dostali zpátky. Organizátoři asi právě z toho důvodu poslali na vrchol kopce někoho s organizační Toyotou (francouze, ne místního brigádníka), který měl zabránit tomu, aby další jezdci jeli špatným směrem. Ten člověk evidentně nevěděl, kudy vede správný směr a namísto toho, aby zabránil dalším vjet do toho špatného údolí, tak tam posílal další a další. Protože tam jelo tolik lidí, tak to bylo jasné ze stop a nikomu to nepřišlo divné, protože to zpočátku sedělo s navigací a itinerářem.

A dole už bylo pozdě, tam už se nedalo vrátit. Poslední místo, odkud se člověk mohl sám bez pomoci vrátit na trať bylo u toho zaparkovaného auta organizátora za horizontem kopce. Pak už to bylo prudší a prudší. Spolu s Janem Veselým tam včera skončila například jezdkyně na čtyřkolce - Camelia Liparoti z Itálie a dva bratři z Itálie, Alberto a Marco Brioshi. Ty Jan Veselý zná. Při prvním příletu vrtulníku vytáhli čtyřkolku té italské závodnice zpátky na kopec a ona pokračovala v závodě. To se již v minulosti stalo - před pár lety pomohli motorkářce Annie Seal vrtulníkem vytáhnout motorku z takové "pasti" a ona pokračovala v závodě - i když to bylo tak nějak proti pravidlům. Honza si myslel, že postupně vytahají motorky asi 200m výš po svahu, odkud už by se dalo pokračovat a dojet. Ale namísto toho velkého vrtulníku létal pak ten malý a ten neměl ani lano, takže část závodníků transportoval do bivaku a část tam nechal, protože už v noci nelétali vůbec. Záchrana dalších pokračovala až ráno. Motorku Honza nemá pořád - zůstala tam. Některé motorky ráno dopravili do bivaku vrtulníkem ale vrtulník je asi potřeba i jinde tak sám neví, kdy se s motorkou vůbec setká. Každopádně potvrdil, že minimálně té italské čtyřkolkářce organizátoři pomohli pokračovat v závodě. Jak - nikdo neví. Ráno se prostě objevila v bivaku s opravenou čtyřkolkou. Museli jí vytáhnout na laně a nějak pomoct pokračovat. Žen v závodě moc není, tak proto asi ta selektivnost v podpoře. Homza nicméně zvolil špatnou možnost ve sjezdu - jel pořád po skalních schodech naprosto jako ze skály dolů - nešlo po tom ani vylézt zpátky. Motorka spíš padala než jela. Skákal ze skály jiným údolím, bylo tam víc možností. Byl to obrovský kaňon, otevřel se až po asi pěti kilometrech - v nejužším místě měl asi jen půl metru na šířku. Ti uvěznění motorkáři nebyli na jednom místě - někdo to zkoušel objet, někdo byl bez benzínu, někteří zkoušeli tahat motorky po skále nahoru a ty jim padaly v kotrmelcích dolů na další co tam stály. Příšerné.

Pochopitelně se podávají protesty ale asi to nebude nic platné. Ve skupině uvězněných motorkářů nebyl nikdo z Francie a to je špatné znamení pro jakékoliv naděje na úspěch protestu. Toho organizátora co je tam ale poslal znají, viděli ho, je to francouzský pořadatel - žádný najmutý brigádník z Argentiny. Rozhodně to nenechají být ale opravdu je téměř nulová šance, protože dnes již závod pokračuje. Kdyby závod přerušili, tak ano ale takhle to je špatné. Teoreticky by mohli té skupině nabídnout závodit třeba s mnohahodinovou penalizací nebo něco takového, protože většina z nich má motorky naprosto v pořádku. Ale je to opravdu málo pravděpodobné.
Momentálně (stav před 5 minutami) naplnili jediný autobus, který se tam nacházel zachráněnými jezdci z kaňonu a zbytkem lidí z bivaku a jedou do Chilecita. Nikdo nic neví, nikdo netuší co je s motorkami ale vrtulník tam nelétá. Asi je na speciálu a tak se neví, kdy vůbec své stroje uvidí. Ty, kteří včera byli zranění (Verhoeven, Faria..) už napsali na seznam lidí co odstoupili ze závodu, lidi co zůstali na trati jako Honza Veselý, zatím ne. V závodě dnes pokračovalo 121 motorkářů ze 174 startujících na začátku. 30% ztráty po 3 etapách.

Dnešní den opět přináší další překvapení - vítěz etapy Sam Sunderland na Hondě skončil pro poruchu motoru. David Pabiška jede na 25. místě průběžného pořadí. Ivan Jakeš jede na 13. pozici a Štefan Svitko na 16. pozici. Skvělé výsledky pro tyto slovenské borce. Mimochodem, musím pochválit informační servis obou těchto závodníků a zejména Ivana Jakeše, to je prostě příkladná práce. Pochvala do zázemí!

Děkujeme za výrobu infografiky (Adventure Rider, autor: BlueBull 2007, Lima - Peru) s využitím Google.

4 komentáře:

  1. Pekny clanok len tak dalej. Dakujem aj za informacie. S

    OdpovědětVymazat
  2. Diky za info... Toto ma najviac na Dakare stve., neni tam žiadny Francúz tak chalani si môžu podávať protesty koľko chcú ale aj tak z toho nič nebude... Vyslovene chyba organizácie... Cele zle

    OdpovědětVymazat
  3. Super zpravodajství ze závodu. Diky Tome. Držím palce. P.

    OdpovědětVymazat