Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

středa 15. ledna 2014

DAKAR 2014 - ETAPA 10

Dnešní etapa bude opět náročná. Klíčové slovo bude "feš-feš".
Jede se z Iquique do Antofagasty. Všichni mají stejnou trať. Po 53km spojovačce následuje 631km speciál s poměrně dlouhou neutralizací (185km) a závěrečnou 5km spojovačkou se dojíždí do cíle. Neutralizovaný úsek ve speciálu je část, kde se nezávodí. Jezdcům se zaznamenají časy příjezdu do začátku neutralizace, potom přejíždí stanovenou maximální rychlostí neutralizovaným úsekem (obvykle jde o přejezd nějakého území, které vyžaduje např. ochranu kvůli životnímu prostředí nebo stavu trati) a z konce neutralizace vyjíždějí na trať v rozestupech, v jakých dojížděli na začátek tohoto úseku.
Dnešní speciál bude mimořádně obtížný. Začíná se na pobřeží Pacifiku poměrně slušným sjezdem. První část před neutralizací končí ve vysokých dunách. Celých prvních 200km bude převažovat písek. Ovšem hardcore bude ten druhý úsek od neutralizace. Rovnou je čeká kilometrový výjezd v masakrálním feš-feši. Autor trati David Castera na to přímo upozorňoval na brífingu, že na rozdíl od minulých let, kdy se to snažili závodníkům ulehčit, letos to vede tím nejhorším co v oblasti je. Jakmile tento úsek překonají, čeká je už poměrně snadná jízda zakroucenými cestami které spojují různé povrchové doly v této oblasti. Závěrečná pasáž jim ukáže pohled na slavnou pobřežní skalní "bránu" La Portada, která je kousek od bivaku v Antofagastě.

Dnešní vzdálenosti:
WP1 - 28km
WP2 - 60km
WP3 - 78km
WP4 - 91km
CP1 - 108km
CP2 - 122km
WP5 - 147km
WP6 - 169km
WP7/tancovačka a začátek neutralizace - 231km
WP8/tancovačka a konec neutralizace - 416km
WP9 - 472km
WP10 - 517km
WP11 - 565km
CP3/WP12 - 615km
ASS - 631km


Krátké shrnutí včerejšího dne:
Výsledky včerejší etapy ovlivnilo připsání penalizací za překročení rychlosti a výměny motorů, které se připisují někdy i s dvoudenním zpožděním. Ve včerejší etapě bohužel skončil jinak výborně jedoucí Alain Duclos na Shercu kvůli problému s motorem, který nechtěl nastartovat asi z důvodu rozbitého čerpadla. Několik kilometrů ho táhnul týmový kolega na kurtě ale bylo to zbytečné, duny v závěru dne byly takto naprosto neprůjezdné a Alain rozumně ukončil své trápení a nechal kolegu dokončit etapu a pokračovat. Je to velká škoda, tento už "veterán" dakarské rallye letos dokázal, že má na etapové vítězství a pořád se s ním musí počítat. Nemluvě o tom, že Sherco byla další značka, která míchala pořadí.
Výsledky po včerejší etapě a korekcích tedy byly Coma, Barreda, Viladoms... Despres na osmém místě ztrácel 2:30h. Svitko 11 se ztrátou 3.29 ale na desátého Davida Casteu ztrácí jen pár minut a mohl by se dostat do první desítky, není to rozhodně bez šance. Jakeš ztrácí něco přes čtyři hodiny na 12. místě. David Pabiška se dostal na 19. místo se ztrátou 6:15h. A jak jsme psali na facebooku o holanském jezdci, který žije v Krkonoších - Nijen Twilhaar se startovním číslem 126, tak jeho umístění po včerejšku je na krásném 51. místě - musíme uvážit, že to je jezdec naprosto bez doprovodu, jede sám a sám si dělá servis - kategorie malle moto. V této kategorii je na třetím místě ale na druhého a prvního jezdce (Cummings a Van Pelt) ztrácí jen asi dvacet minut. Takže i on má šanci. Trofej za malle moto považuji osobně za jednu z nejcennějších z celého Dakaru - to jsou lidi, kteří jsou ti nejtvrdší ze všech. Nemají tam nikoho, přijedou do bivaku kde je nikdo nečeká. Mají tam jen jednu bednu s věcmi (převážně s náhradními díly), používají všichni jeden servisní kamion Elf, kde mají k dispozici pár mechaniků, svářečku apod. Nikdo jim nesmí pomáhat. Klobouk dolů!
 
 
Je také potřeba zmínit skvělou včerejší etapu Laiy Sanz, která dnes bude startovat z osmé pozice. Její včerejší výkon byl obdivuhodný, stejně jako výkon ve všech předchozích etapách. Moc bych jí přál umístění do první desítky a pokud možno co nejblíže k první pětce. Jede skvěle a i když si závodní stroj koupila jako "soukromník", jejími výkony se už Honda HRC (tedy tovární tým) hodně chlubí a asi je štve, že nejede s nimi ale za tým KH-7. Vůbec co se týká značek, tak v první desítce je to pěkně namíchané - něco, na co jsme dřív nebývali zvyklí. Je tam zastoupená Honda, KTM, Yamaha ale i Speedbrain, což je prakticky Husqvarna pod jiným pláštěm německého výrobce kitů, který si po koupi značky Husqvarna většinovým vlastníkem KTM zajistil materiál na produkční (tedy sériově vyráběnou a homologovanou) závodní motorku i když nový majitel (logicky) značku do Dakaru pouštět nechce, protože by konkuroval své prémiové značce (KTM).
 
 
 
 
 
 
 
 


1 komentář:

  1. Ta chyba "tancovačka" (tankovačka) má nějaký hlubší význam? Martin

    OdpovědětVymazat