DAKAR 2014 - ETAPA 07
Neděle 12. ledna 2014
Motorkáři na dnešní etapu vyráželi o půl páté ráno. Mají před sebou odlišný program od automobilů a kamionů - další maratonskou etapu, tedy dva dny bez podpory svých mechaniků, doprovodných aut atd. Dneska to bude ultra náročný den - Dakar pro ně vede do další země - do Bolivie. Kromě toho, že celá Bolivie je naprosto odlišná vizuálně od předešlých míst, tak budou překvapení z nadmořských výšek. Prakticky celý den se bude závodit v terénech nad 3000m/m a vrchol profilu dnešní etapy je téměř 4000m/m. To jsou výšky, na které asi nikdo ze závodníků netrénoval a je to nesmírně vysilující. Kromě toho i maratonský bivak v Uyuni bude ve výšce 3600m/m. Není k tomu potřeba asi nic dodávat. Snad jen, že dnes se pojede v prudkých kopcích v horách, kde bude těžká navigace a spousta příležitostí udělat chybu.
Neděle 12. ledna 2014
Motorkáři na dnešní etapu vyráželi o půl páté ráno. Mají před sebou odlišný program od automobilů a kamionů - další maratonskou etapu, tedy dva dny bez podpory svých mechaniků, doprovodných aut atd. Dneska to bude ultra náročný den - Dakar pro ně vede do další země - do Bolivie. Kromě toho, že celá Bolivie je naprosto odlišná vizuálně od předešlých míst, tak budou překvapení z nadmořských výšek. Prakticky celý den se bude závodit v terénech nad 3000m/m a vrchol profilu dnešní etapy je téměř 4000m/m. To jsou výšky, na které asi nikdo ze závodníků netrénoval a je to nesmírně vysilující. Kromě toho i maratonský bivak v Uyuni bude ve výšce 3600m/m. Není k tomu potřeba asi nic dodávat. Snad jen, že dnes se pojede v prudkých kopcích v horách, kde bude těžká navigace a spousta příležitostí udělat chybu.
Závodníci měli ráno 334km přejezd spojovačkou v souvislé koloně a od 08:50 místního času se stratuje do 401km dlouhého speciálu po kterém následuje jen 33km dlouhý dojezd do bivaku. Uprostřed speciálu je krátký neutralizovaný úsek v délce 8km.
Náročnost letošního Dakaru je obrovská a zdá se, že je pravda to, co říkali organizátoři - že to bude nejtěžší ročník vůbec. Někteří závodníci z dob před 10 lety komentují náročnost letošního ročníku tak, že skutečně zátěž a teploty odpovídají nejnáročnějším ročníkům v Africe. Nicméně stále pokračuje více než 50% motorkářů, což je velmi slušný počet.
David Castera, autor trati a bývalý motocyklový závodník ve včerejším rozhovoru řekl, že je sám překvapený, že letošní Dakar dělá prakticky od prvních etap takové problémy a že si úplně nepředstavoval, že ta obtížnost nejen pro amatéry ale i profesionální piloty bude od začátku tak vysoká. Ale dodal, že Dakar je obtížná zkouška. Na obtížnost prý měly vliv zejména deště, které připravily takové komplikace, se kterými při výběru tratě nepočítal. Totálně rozbité cesty od vody, jízda ve vymletých balvanech - a k tomu šílené horko. On osobně se prý cítí dobře, když mu jezdci nadávají - to je prý známka toho, že etapa byla opravdu dobrá. Ale nepočítal s tím, že takhle obtížné etapy se spolu s teplotami 47-49°C ve stínu stanou doslova peklem na zemi. David Castera si nicméně nemyslí, že by obtížnost měla být taková, aby v cíli bylo jen deset jezdců. Dakar je mimořádně obtížná zkouška, která vyžaduje vynikající fyzickou, technickou i psychickou přípravu a odolnost. A tyto tři věci - fyzička, motorka a hlava - musí být pořád v perfektním stavu. Něco z toho selže a je to konec. Stačí malý výpadek motivace, drobná technická závada nebo únava a konec přijde rychleji než si jezdec myslel.
Castera v rozhovoru řekl, že během šesti let co se závod jezdí v Jižní Americe, byly obtížné etapy vždy vlivem kombinace více faktorů - nejen vzdálenosti. A i když letošní rok je nejdelší od doby, kdy se závod přesunul na jiný kontinent, tak obtížnost je letos extrémní vlivem dalších faktorů. Při návrhu tratě chtěli zahrnout všechny typy terénů, které jsou v těch zemích k dispozici a šest předchozích etap to dokazuje, byť by někdo mohl namítat, že je tam příliš převaha tratí připomínajících enduro než dálkové rallye. Ale změnily se i motocykly a to, na čem se letos startuje, je mnohem víc ostré enduro než pouštní speciál na dálkové rallye tak, jak jsme ho znali. Tankuje se častěji, jezdci nevezou 50l benzínu a zastavují na kontrolách mnohem častěji. A jedou v krajině, kde je mnohem více diváků, kteří případně mohou pomoci. To je velký rozdíl od nekonečných pustin třeba v Mauritánii. Ale přesto letošní ročník ze všeho nejvíc připomíná etapy například v Maroku - kamenité cesty, trošku pomalejší ale o to komplikovanější. A to znamená větší únavu pro jezdce. Chile bude jiná písnička - teploty budou mnohem nižší, prakticky by měly být vždy do 30°C, často i 25°C nebo i nižší. Ale to neznamená, že to bude méně náročné - naopak. David Castera také odmítl nařčení, že roadbook je plný závažných chyb. Roadbook dělají lidé a má chyby - ale neexistuje roadbook bez chyb. Ty chyby jsou drobné a většina kritiky se týkala etapy minulý čtvrtek a ten roadbook byl opravdu v pořádku. Jen to bylo velmi obtížné a piloti včetně těch ze špičky startovního pole si dlouho nechtěli připustit, že udělali chybu a namísto toho nadávali na špatný roadbook než aby se zamysleli sami nad sebou. David Castera na to na závěr řekl - dělám ty roadbooky deset let a už jsem na nadávky zvyklý.
Žádné komentáře:
Okomentovat