Pro většinu závodníků a zejména pro motorkáře, je jedním z hlavních cílů vydržet alespoň do volného dne. Zejména pro amatéry, kteří jedou závod poprvé, je volný den toužebně očekávaný, protože budou mít čas provést potřebné opravy a vyspat se víc než jen pár hodin, dát si sprchu a trošku se dát dohromady. Ti, kteří dojížděli etapy v noci, neznají nic z toho a prakticky bez zastávky jdou z etapy do etapy. Dvě nebo tři hodiny spánku není žádný odpočinek. Volný den jim dává šanci trošku se vzpamatovat, než to samé začne znovu. Pro tyto jezdce je volný den malé vítězství.
Bivak je ve městě Salta, kde pro závodníky připravili i oslavu, kam se chystají tisíce lidí - podobně jako vloni v Tucumanu. Pochopitelně piloti z velkých týmů se budou prezentovat a návštěvníci budou chtít vidět (a vyfotit) se s těmito hvězdami. Hlavními hrdiny jsou ale ti, kteří jedou sami za sebe, v bivaku je nečeká početný tým a čistý karavan s klimatizací ale zaprášený stan a spousta práce. Nemluvě o těch z kategorie "malle moto - dříve marathon", které nečeká vůbec nikdo, jen jejich plechová krabice s náhradními díly a spacákem. Diváci se na tyto jezdce nepřijdou podívat a nebudou se s nimi fotit a tak je dobré připomenout, že tam jsou a jedou a bojují svůj vlastní boj z velké většiny mimo zorné pole televizních štábů a reportérů.
Včerejší etapa přinesla zatím dva jezdce, kteří ze závodu museli odstoupit - Mateo Moreno Kristiansena a překvapivě Chaleco Lopeze, který havaroval ale je v pořádku. Celkem už nepokračuje 89 závodníků.
Včerejší etapa přinesla vítězství pro Alaina Duclose, veterána závodu, který naposledy vyhrál etapu v Bamaku před osmi lety. Dlouholetý nosič vody Cyrila Desprese v týmu KTM, který nyní jezdí na stroji Sherco, dokázal vyhrát těžkou etapu pod tlakem dalších elitních pilotů a prokázal, že Sherco 450 je plnohodnotný a konkurenceschopný stroj. Druhý skončil aktuálně vedoucí závodník celkového pořadí Marc Coma před Metgem, Barredou a na pátém místě dojel Cyril Despres. Štefan Svitko skončil sedmý, Ivan Jakeš dvanáctý a David Pabiška 25. Laia Sanz dojela na dvacátém místě. Alain není žádný outsider, dokázal dojíždět dakarské závody v první desítce - v roce 2006 skončil celkově sedmý, v roce 2010 šestý. Alain startuje na Dakaru podvanácté. Poprvé startoval v roce 2000. Alain se narodil v Mali a žil ve vesnici v severní části Pobřeží slonoviny. Poprvé uviděl jezdce na Dakaru v roce 1982 a toužil po tom, stát se dakarským závodníkem, což se mu skutečně po přestěhování rodiny do Francie podařilo. Řadu let startoval jako člen týmu KTM. Po krátkém a nepříliš pozitivním koketování se značkou Aprilia se stal jedním z ambasadorů Sherca, kde se podílel na přípravách a úpravách pouštního speciálu pro Dakar a této značce velmi věří. Rok tvrdě pracoval a je vidět pokrok - cílem značky je, aby její jezdci skončili v TOP10 a Alain pro to dělá maximum.
Většina závodníků bude asi dnes měnit motor nebo minimálně budou o výměně přemýšlet. Pochopitelně je to taktické rozhodování - výměnou starého a unaveného motoru se může zabránit poruše v některé z náročných příštích etap ale nikdo také nemůže zaručit, že nový motor nebude mít poruchu. Kromě toho po výměně následuje příslušná penalizace a to může radikálně zamíchat pořadím zejména u závodníků, kteří již dostali hodinu za neprojetí WP.
Včerejší den přinesl také smutné zprávy - předevčírem zemřel po projetí cíle etapy motorkář Eric Palante, 51-letý závodník startoval v té nejtěžší možné kategorii - jel úplně sám a sám si dělal mechanika. Neměl žádný tým, kamion ani mechanika. Jen jednu krabici s náhradními díly a osobními potřebami, kterou mu pořadatel přepravoval z bivaku do bivaku. Ve čtvrté etapě si těžce zranil ruku ale rozhodl se pokračovat i následující den a kousek za cílem ho našlo sběrné auto ležet vedle motorky mrtvého. Kvůli rodině byla tato zpráva zveřejněná až včera. A smrt na Dakaru se nevyhnula ani dvojici peruánských novinářů, se kterými se zřítilo auta v serpentinách z prudkého kopce a na místě zemřel reportér a fotograf časopisu Super Rallye.
Dnešní den je také vzpomínkou na závodníka, který patřil k ikonám rallye - Fabrizia Meoniho. Tento dvojnásobný vítěz Dakaru z let 2001 a 2002 zemřel v 11. etapě právě 11. 1. 2005, je to tedy osm let od jeho smrti. Pamatuji si jako dnes, když jsme se dozvěděli tu zprávu a vůbec jsme tomu nevěřili. Bylo to v té době stejné, jako kdyby dneska přišla podobně tragická zpráva třeba o Cyrilovi nebo Marcovi. Fabrizio byl v té době stejná ikona. Na rozdíl od některých jiných továrních pilotů byl ale doslova kamarád všech závodníků, byl všemi uznávaný a respektovaný a nebyl žádná namyšlená tovární hvězda. Fabrizio havaroval ve velmi vysoké rychlosti vzápětí po projetí CP1 na 175.km etapy do mauritánské Kiffy a jeho smrt byla nejen pro týmové kolegy doslova zdrcující. I když organizátoři chtěli pokračovat, závodníci se rozhodli že ve 12. etapě nebudou závodit věnovali tuto etapu památce tohoto italského jezdce. A dodnes najdete samolepku "Fabrizio - vzpomínáme" na závodních motocyklech řady jezdců z těch, kteří dnes startují na Dakaru včetně Cyrila Despre. Byly to doby nejvyšších výkonů a rychlostí, kdy Dakaru vládly velkoobjemové dvouválce a jen málokdo by si pomyslel, že dnes celé závodní pole pojede na malých jednoválcových endurech, která konstrukcí i hmotností připomínají spíš motokrosové motorky. Doby afrických etap jsou asi nenávratně v minulosti a spolu s nimi pouštní speciály s velkými kubaturami, rychlostmi nad 220km/h a 50l nádržemi na benzín. Fabrizio patřil k té době a jistě by byl překvapený, kdyby viděl dnešní Dakar v jihoamerickém terénu a na předních místech lidi, se kterými startoval i tenkrát.
Všechny včerejší události najdete postupně ve zpravodajství na FB stránce: www.facebook.com/dakar.cz
A budeme moc rádi, když si jí přidáte mezi oblíbené..
P.S. Pro fanoušky, kteří rádi soutěží.. sledujte FB a blog, dnes se tu něco objeví ;)
P.P.S Opravena příčina smrti F. Meoniho po upozornění Ivoše Kaštana, který poukázal na zajímavá fakta která opravdu vyvrací běžně uváděnou příčinu smrti infarkt a vrací původní verzi - zemřel následkem zlomení vazu po pádu ve vysoké rychlosti. Díky za upozornění
P.P.S Opravena příčina smrti F. Meoniho po upozornění Ivoše Kaštana, který poukázal na zajímavá fakta která opravdu vyvrací běžně uváděnou příčinu smrti infarkt a vrací původní verzi - zemřel následkem zlomení vazu po pádu ve vysoké rychlosti. Díky za upozornění
Hezky napsaný. To mě právě trochu mrzí, že těch příběhů o skutečných bojovnících "bez zázemí" se člověk z médií moc nedozví... Díky za články! Petr
OdpovědětVymazat