Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

úterý 7. ledna 2014

Zajímavosti - co se dělo v druhé etapě?

Včerejší den byl pro většinu závodníků nečekaně obtížný. Obvykle byly první etapy takové "na rozježdění" ale letošní ročník je opravdový závod hned od začátku. Potvrzoval to nejen Jan Veselý v noční zprávě - "... byl to masakr, nic takového jsem na Dakaru ještě nezažil" ale i jezdci z elitní skupiny. J. Barreda trefil v asi 150km/h rychlosti skupinu krav (podle jiného zdroje šlo o býky) na trati. Dopadlo to dobře, jen si zničil roadbook, což znamenalo že do konce etapy nemohl pořádně navigovat. I vítěz etapy, Sam Sunderland komentoval obtížný terén a horko. Pro něj to bylo skvělé vítězství i proto, že v roce 2012 vypadl po tetí etapě a vloni nemohl startovat protože si měsíc před startem zlomil obě zápěstí. Letos mu to jde skvěle. Když uvážíme, že celkově na Dakaru závodil v kariéře jen 4 dny (3 dny v roce 2012), tak etapové vítězství je úžasné. Není sporu o tom, že tým Honda HRC je perfektně připravený a funguje dokonale. Jeho týmový kolega Joan Barreda startoval před ním a celý den jeli v kontaktu. Sam ještě v rozhovoru řekl, že čekal trošku víc dun ale že to byla skvělá zábava a že se střídaly různé jízdní styly - technické pasáže a vypalovačky nejvyšší rychlostí a děsně ho to bavilo. Myslel si po dojezdu, že bude tak mezi prvními sedmi a byl v šoku, když mu řekli, že vyhrál. Komentoval přípravu motorky - doslova řekl, že bez zázemí a práce týmu Honda by to nešlo a že není vidět, kolik práce se v pozadí závodu dělá.
 
Cyril Despres měl nepříjemný pád, kdy většina energie po dopadu šla do hlavy. Chvíli dokonce myslel, že nebude pokračovat a doslova řekl, že pár okamžiků viděl "hvězdičky" ale dal se dohromady a dojel celkem dobře. Od pádu jel 100km bez vody, protože prorazil camelbak, což byl asi největší problém. Uvedl, že motorku neměl nastavenou na nejvyšší rychlost, že cílem týmu je šetřit trošku motor a že se tak rozhodli už předtím. Marc Coma i Joan Barreda měli rychlejší stroje a hodně času na něj nahnali na tancovačce, kde řada lidí překročila limit kvůli chaosu který tam nastal po dojezdu větší skupiny jezdců. I Marc Coma měl na trati problém - označil ho za malou mechanickou závadu. Ve skutečnosti se mu dostal nějaký kámen za řadičku a on nemohl řadit a kámen nešel nijak dostat pryč, jakou silou tam byl zaseklý.
Padalo se hodně - první asi havaroval Frederic Millet, který měl havárii na 86.km speciálu. Jako obvykle byla trať extrémně prašná, takže závodníci jeli "do mlhy" a to se dnes, tedy v úterý, čeká ještě prašnější etapa s vyššími teplotami! Paradoxně měli jezdci také problém s vodou - někteří zůstali viset v jednom brodu, kde byla hloubka od 50cm do téměř jednoho metru. Záleželo přesně kudy jezdec projížděl vodou. Diváci tam udělali koridor tak, aby to vypadalo že se má jet nějakým směrem a to vedlo právě do hlubiny. Motorku trošku utopil i Chaleco Lopez. Zvednul jí ještě s běžícím motorem. Vstřikování bylo mokré ale motor dál běžel. Nepravidelně ale běžel. Po asi třech minutách se probrala a reagovala jako normálně.
 
Laia Sanz si také stěžovala na pekelné horko a celkové vyčerpání po poměrně dlouhé etapě kdy se jelo naplno. Byly tam úseky dlouhé 40km, kdy se plyn držel celou dobu na maximu a jezdec by chtěl řadit neexistující vyšší kvalty. Laia jela bezproblémů a přála by si, aby to bylo takhle i nadále. Viděla kolem sebe spousty jezdců s problémy - pády i s technikou ale její motorka byla naprosto perfektní. Opět - tovární Honda, takže potvrzení toho, že Honda to letos na Dakaru myslí opravdu vážně. Laia jen komentovala že když má člověk skvělou motorku, tak to jde doslova samo. 25 celkové místo v etapě je skvělý výsledek. Laia si sama připravuje roadbook, večer v bivaku natočila video pozdrav fanouškům a napsala na blog, že si dá k večeři těstoviny a spoustu vody. Mimochodem, její top rychlost byla přes 170km/h, v porovnání s tím třeba Allan Roberts na KTM replice na svém facebooku napsal, že nebyl schopný držet vyšší rychlost než 150-155km/h. V dunách jezdil neustále na omezovači na prvním a druhém kvaltu.
O problémech P-A. Ullevalsetera jsme psali v noci. Dnes jen přišlo potvrzení že se motorka stále nenašla a opravdu asi měl smůlu na pouštní piráty.
Někteří jezdci měli potíže v dunách, bylo tam celkem snadné najet na špatnou stopu a někteří nejenže jeli v místech, kde byly svahy extrémně prudké ale pod pískem byly schované skály. Pády na těchto místech byly špatné. Mimochodem, duny byly tak pokryté diváky, že to i zkušené jezdce z jihoamerických soutěží překvapilo.
A. Duclos měl dobrý den, všechno mu fungovalo. Jel maličko za vedoucími jezdci ale v dunách za to začal trošku tahat a dojel Cyrila, který měl havárku. Chvilku to nevypadalo dobře ale on pak vstal a tak se pokračovalo dál. Cyril se za něj pověsil a společně dojeli až do cíle, kde to Cyril komentoval slovy, že by na ten den nejraději úplně zapomenul.
 
Fotografie: press centrum Dakar.com

Žádné komentáře:

Okomentovat