Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

úterý 14. ledna 2014

Vyhlášení výsledků soutěže č. 1

První soutěžní otázka byla:
Rozklíčujte pokyny pro motorkáře:

!!!SER !P S E3 C230° TDSPP

Rozbor:
Především je potřeba říct, že se nejedná jen o pokyny pro motorkáře ale i další typy vozidel na Rallye Dakar. Jsou to klasické zkratky používané v závodě již dlouhou dobu.
Psal jsem o tom několikrát v uplynulých pěti nebo šesti ročnících Dakaru, takže to šlo celkem snadno najít ve starých článcích na blogu a v jedné odpovědi k jedné z prvních fotek roadbooku z letošní rallye na facebooku jsem psal kamarádce pár příkladů francouzských zkratek, které se stále používají a mezi nimi i to, co bylo v soutěžní otázce. Takže kdo sledoval fotky opravdu pozorně a díval se tam i na komentáře, tak to měl prakticky bez práce. A našli jste to téměř všichni. Osmnáct správných odpovědí a 10 špatných - buď neúplných nebo úplné hádání...
 
!!! = nejvyšší nebezpečí (gros danger)
SER = zkratka serre a znamená to úzké místo. To byl chyták, chtěl jsem vědět kolik z vás to opíše z letošního blogu a kdo si to vyhledá třeba v PDF od RMS nebo ve starých příspěvcích apod. Nebudu hodnotit. Správně to tedy není žádná prudká zatáčka nebo "serpentina" jak by to mohlo napovídat ale úzké místo.
! = dávej pozor
P = pista (vyjetá nezpevněná cesta v poušti - často jen stopy po více vozidlech)
S = to jsou skutečně ty serpentiny. Zkratka je ale ze slova sneux
E3 = zkratka ze slova etroit a znamená úzký
C230° = tohle je takzvaný CAP neboli úhel pod kterým se z daného bodu jede dál. Východ je prostě C90°, jih je C180°, západ C270° a sever je C360 nebo C0. Dá se to celkem snadno naučit zpaměti - profesionálové (elitní piloti) neztrácí čas porovnáváním údaje na repeateru (to je zařízení, které mívají namontované vpravo úplně nahoře v kokpitu), který z GPS "opakuje" údaj o úhlu ve kterém motorka jede ale vědí, že když jedou ze směru C164 a najednou je změna na C97, tak to bude prudce doleva apod. Prostě si umí představit tu růžici virtuálního kompasu a odhadují úhly odboček. Ti, kteří to v hlavě nemají, musí koukat na repeater a to je zdržuje. Pochopitelně i profesionálové se po odbočce ujistí, že jedou ve správném směru podle repeateru ale ještě než k té odbočce přijedou, už vědí, že to bude vypadat tak a tak. CAPy jsou mimořádně důležité. Je to základ rallye navigace. Informaci o úhlu dodává GPS od organizátorů a displej nahoře jen maličký údaj na GPS zobrazuje velkými čísly v pohodlnějším místě. Na amatérských rallye se dá na repeater připojit i komerční GPS třeba Garmin 60 nebo 276/278C apod. Tyto navigace umí na svém datovém výstupu odesílat informaci o úhlu CAP stejně jako navigace ERTF na Dakaru.
 
TDSPP = to se dalo dohledat v té odpovědi kamarádce u příspěvku s fotkou roadbooku. Znamená to "tout droit sur piste principale" a znamená to, drž se rovně na hlavní cestě.
 

 Losováním z došlých odpovědí jsem vytáhnul vítěze, kterým se stává pan Jan Míšek z Děčína. Gratulujeme a webshop www.energydrinky.cz mu tento týden pošle slíbenou cenu.

Ještě bych chtěl upozornit, že v podmínkách soutěže bylo, že odpovědi musí obsahovat kontaktní adresu (to znamená ne jen e-mail) s telefonem (pro zaslání ceny je potřeba telefon pro kurýra který cenu doveze). Zkontrolujte si to. Také není dobré odesílat obecně e-maily bez vyplněného předmětu zprávy, může se stát, že takový mail spadne do spamu, což se také ve třech případech stalo.
 
 
 
 
 

1 komentář:

  1. Já osobně těmto věcem moc nerozumím :D. Navigaci v autě používám jen prostřednictvím mobilního telefonu, který mám umístěn v držáku. A používám jen tu klasickou od Googlu, která byla v mobilu už nainstalována. Jsme s ní spokojen, vždy jsem dojel, kam jsem měl, takže ani nemám důvod zkoušet něco jiného.

    OdpovědětVymazat