Náš facebook

Náš facebook
Náš facebook

pátek 17. ledna 2014

IRITRACK

Na facebooku se mě jeden fanoušek zeptal, co je na fotce v albu...
Tak mě napadlo, že sem hodím detailnější příspěvek.. Třeba vás to bude zajímat.
Zařízení na fotce je IRITRACK. Je to výrobek francouzské firmy Astrium, která se dříve jmenovala TD-Com. Existuje už dlouho - v roce 1985 jí založil Thierry Sabine (zakladatel Rallye Dakar) se dvěma kolegy a měla nabízet a vyvíjet systém, pro sledování účastníků rallye. Dodnes se tím zabývá ale rozšířili působnost o satelitní komunikace apod. Iritrack je základem bezpečnostního řešení rallye Dakar ale i řady dalších závodů. Je to komunikační systém a satelitní sledovač. Používá se od roku 2004. Letos se používá jeho třetí generace.
Nový model umožňuje organizátorům z vrtulníku vyhledat konkrétního jezdce (nebo obecně vozidlo) s přesností na pět metrů - prakticky odkudkoliv a okamžitě. Na rallye má firma 25 lidí, kteří zajišťují chod systému, který umožňuje i komunikovat s jezdci, kteří se nehýbají ve speciálu (porucha) a zjistit, jestli nepotřebují lékařskou pomoc apod. Zajišťují také veškerou komunikaci z bivaku - včetně přenosů pro novináře atd. Denně se z bivaku odesílá přes satelit kolem 30GB dat. Během závodu se používá kolem 600 krabiček Iritrack (na snímku), které má každé vozidlo (u motorek je v odpruženém držáku vyráběném firmou Touratech pod GPSkou). Kromě toho dodávají organizátorům 50 satelitních telefonů a přibližně stejný počet terminálů pro datové přenosy z terénu. Iritrack má v zásadě čtyři tlačítka - žluté je zapínací. Červené je pro přivolání zdravotní pomoci pro jezdce nebo jiného závodníka. Jakmile se zmáčkne, organizátoři okamžitě vidí polohu toho zařízení a že je potřeba vrtulník s lékařem. Zelené tlačítko informuje organizátory že závodník nebo jiný závodník v tom místě má mechanický problém se strojem a proto se nehýbá. Modrým tlačítkem se aktivuje normální hlasový komunikátor s operátorem v centru, kde se dá nahlásit detaily situace apod.
Iritrack má letos také funkci, která okamžitě vysílá hlášku organizátorům, když vozidlo stojí, projde nějakým velkým přetížením (náraz, pád, skok...) a nebo se převrátí nebo podstatně naklání. Na Dakaru je nastaveno že pokud dojde k přetížení a vozidlo se pak zastaví na tři minuty, automaticky se volá organizátorům. V případě nenormálního úhlu vozidla (krabičky) je to to samé. Organizátoři mohou jezdce zpětně volat, jestli je všechno v pořádku. O tom ve středu mluvil Jan Veselý - systém je navíc spojený s vysílačem Sentinel, který dává informaci autům a kamionům, že se někde před nimi nachází motorka nebo čtyřkolka. Jakmile Sentinel běží, vydává odporný zvuk jako když je spuštěný alarm a při každém naklonění motorky (ani nemusí dojít k pádu), se to spíná automaticky a bylo to prý dost otravné. K Iritracku jsou pochopitelně připojené antény satelitního telefonu a GPS, bez kterých nefunguje. Pokud při pádu dojde k poškození antén, má jezdec ještě záložní zařízení - radiomaják Ballise.
Držáky a antény včetně kabeláže si jezdci kupují, vlastní iritrack (stejně jako balízu a GPSku) si jen půjčují proti poměrně vysoké kauci.

Žádné komentáře:

Okomentovat